Askin
    Hej!
    Jag vill in på Handelshögskolan i Stockholm. Tyvärr så uppnår inte mina betyg BI-gruppen och därför kommer jag behöva plugga upp sex kurser för att sedan söka i BII-gruppen. Frågan är om jag behöver plugga upp de kurser som räknas som utökade? De är inte kurser som behövs som särskild behörighet. Kurserna ger i vanliga fall meritpoäng men då Handelshögskolan inte räknar med meritpoäng är de väl överflödiga? Behöver jag plugga upp dem?

    Alltså, behöver jag plugga upp utökade kurser för att kunna söka in till hhs eller räcker det med de kurser som är i mitt "ursprungsprogram". De utökade kurserna är Engelska 7, Spanska 4 och Lagidrott.

    Tack

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du enbart tänker att du läser upp kurser som du behöver för att söka just till Handelshögskolan så kommer betyg i just dessa utökade kurser inte påverka alls eftersom det inte är kurser som räknas med i snittet just där. Vill du däremot ha meritpoängen för Engelska 7 och Spanska steg 4 för eventuella studier på annan högskolan så kan du ju tjäna på att läsa upp just dessa. /Lena, Syv