Hej Linnea!
    Tandläkarutbildningen i Sverige är mycket populär. Därför blir det många sökande och av dem ganska många med höga betyg - till ett begränsat antal utbildningsplatser. På grund av det är våra tidigare erfarenheter sådana att det BRUKAR kravas ganska höga betyg för att få plats.
    Hur det går framöver, är det ingen som vet. Skulle många tappa intresse för yrket eller om antal utbildningsplatser utökas, skulle antagningsgräns sjunka i så fall.

    Det är bra att tänka på att det viktigaste är att bli BEHÖRIG till tandläkarutbildningen - dvs få lägst E i Matte 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 + för övrigt ha Grundläggande behörighet till högskolestudier (Examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram eller från yrkesprogram men i så fall med godkända betyg i kurserna Svenska 2och 3 samt Engelska 6).

    Är man behörig, kan man försöka komma in i HP-urvalsgruppen (resultat av högskoleprovet). Om vad Högskoleprovet är och hur det går till läs på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Tack för svaret!
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp.