Hej Samira,
    kika på yrket Förskollärare; på en förskola jobbar även Barnskötare och Specialistbarnskötare + finns även "övrig personal", som t.ex Kock och Lokalvårdare.
    För att bli en "behörig förskollärare" med legitimation från Skolverket - måste man skaffa sig examen från Förskollärarprogrammet, som man läser till på högskolenivå (alltså på en högskola eller på ett universitet).
    BF läser man för att bli Barnskötare. Efter gymnasiet kan man söka till förskollärarprogrammet på högskolenivå eller till yrkeshögskola - för att läsa mot yrken som Specialistbarnskötare eller Lärarassistent.
    Det är inte ovanligt att man efter studier på BF jobbar som barnskötare i några år men sedan söker till förskollärarprogrammet för att bli en Förskollärare.

    Specialistbarnskötare (och även Lärarassistent - kanske? beror lite grand på exakt vad man menar med "lärarassistent"...) är relativt Nya yrken på den svenska arbetsmarknaden.
    Kika gärna på yrkershögskoleutbildningar som leder till de yrken:
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm
    nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    ***
    Info om BF - var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF