Sandra

    Hej! Behöver man ha en utbildning för att vara gruppinstruktör för en mindre grupp människor på sin hemmaort. Jag vill dra igång en grupp som kan träffas och träna mha dans någon gång i veckan. Jag har ingen utbildning till gruppinstruktör, men känner ändå att jag har den kompetens som krävs. Är det olagligt om jag drar igång en gruppträning, hyr lokal och tar betalt? Mvh Sandra

    • SYV-besökare : Ang. utbildning - tänker på att Försäkring (om ngn deltagare blir skadad under dans-lektion) kommer du behöva skaffa dig och försäkringsbolagen kan ställa olika krav, bl.a kan de kräva att du har relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet; annars kan det bli omöjligt att få försäkring tecknad ... så det kan bli ett problem. Så länge det inte händer ngt., så är det ju bra, men det kan också hända ngt., ngn deltagare kan påstå att rörelser du visar och uppmuntrar de att göra har skadat dem och så kan hen inte jobba på sitt jobb under en viss tid (visar läkarintyget) och vill kräva dig på kompensation.
    • : Tack, jag ska undersöka hur det ser ut på den fronten.
    • Anna : Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    jag ringde till Skatteverket och ställde din fråga. Det verkar vara rätt så krångligt... framförallt med skatter. Om du har för avsikt att bedriva "varaktig näringsverksamhet" så måste du registrera ditt företag eller registrera dig som "egenanställd".

    T1 bilaga - tillsammans med din deklaration; om du bara testar ett par gånger (tillfällig karaktär).
    Tips! kika på skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/informationstraffarochwebbseminarier. Det är gratis att delta och man lär sig mycket om regler kring att driva företag i Sverige.
    Tips!
    om ni är några kompisar som lägger ihop pengarna till att hyr lokal och testa dans - då finns det inga regler som förbjuder detta, fick jag svar från Skatteverkets handläggare.
    ****
    Vilken utbildning man som dansinstruktör ska ha är i Sverige inte reglerat; arbetsgivare bestämmer. Om du ska vara "egenanställ" alltså din egen arbetsgivare då är du själv som bestämmer vilken utbildning du ska ha.

    • : Tack ska du ha! Den informationen var till stor hjälp. Jag har tänkt starta ett eget företag, men inte förens om ungefär ett halvår. Jag ska gå på kursen du föreslog.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!