lisbeth

    Hur mycket har man "rätt" att ta ledigt varje termin/år i skolan för att inte missa för mycket? Jag brukar knappt ta ledigt alls men skulle det vara för mycket att ta ledigt en vecka på en gång eller förlorar man för mycket på det?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lisbeth,
    det är rektor på din skola som kan bevilja eller avslå ansökan om ledighet. Tanken är annars att man, förutom dagar då man är sjuk, går i skolan alla dagar utan någon extraledighet. Det finns ju lov och "studiedagar" och annan av skolan inplanerad ledighet; förutom den är det egentligen inte meningen att elever ska ta ut ngn ledighet. Det är ett Undantag! och det är vårdnadshavare som för en icke-myndig elev begär ledighet. Rektor kan avslå ansökan om ledighet.
    Du frågar om En vecka är för mycket att ta ledigt eller inte för mycket. Det är ju så här att om man MÅSTE TA LEDIGT, då måste man... då tar man de dagarna som man måste ta ledigt, om rektor beviljar ansökan om ledighet. I annat fall måste man gå i skolan.
    Hälsningar

    Daniel