Daniel
    Hej! Jag heter Daniel och går just nu mitt tredje år på gymnasiet.
    Mellan tvåan och trean bytte jag inriktning från teknik till naturvetenskap.
    Innan bytet var klart pratade jag med en studievägledare som påstod att den särskilda behörigheten kräver att man har läst Biologi 2 men inte Biologi 1.
    Stämmer detta? Och i så fall, om jag läser kursen ändå kan jag sedan exkludera detta betyget från mitt slutbetyg och endast ha med det för Biologi 2?
    OBS: Jag läste tidigare på skolan GTG, som läser extra kurser, och jag kommer efter trean ha läst 3400 poäng.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    Behörighet till Läkarutbildningen är
    Grundläggande behörighet + Matte 4, Fysik2, Kemi2 och Biologi2.

    För att kunna antas till att läsa Biologi 2, måste man ha godkänt betyg i Biologi 1 (eller i alla fall motsvarande kunskaper) men om man t.ex. gör Prövning i den kursen och det inte finns några uppgifter om man läste Biologi 1 eller ej - så får man Betyg i Biologi 2 /om man uppvisar tillräckliga kunskaper/ - så SYV du pratade med har rätt: om du har betyg i Bilogi 2 - så är du behörig i det ämnet. Du behöver inte uppvisa betyg i en lägre kurs.
    Angående exkludera en kurs från Gymnasieexamen, så säger reglerna, fastställda av Skolverket, att alla kurser som eleven läser på gymnasieskolan bör ingå i Gymnasieexamen. Det räcker med 2500 poäng och alla obligatoriska kurser måste vara med. Fler poäng kan man ha i Gymnasieexamen. Hur din skola kommer att sätta ihop Gymnasieexamen för dig, kan inte jag veta, men enligt reglerna måste alla kurser som du läste vara med.
    När man byter gymnasieprogram får rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program, dock måste det beslutet fattas innan utgången av å k 2. Så säger reglerna i alla fall. De finns att läsa på Skolverkets hemsida. Om huruvida alla skolor följer alla regler, är en annan fråga... som inte jag kan besvara.
    ***
    Biologi 1 är en kurs som tillhör Programgemensamma karaktärsämnen på NA. Det är en obligatorisk kurs som måste ingå i Gymnasieexamen från NA. Dock kan det - efter rektors beslut om Individuellt anpassat program, - bytas ut mot någon annan kurs, detta i fall den kursen inte lästes av eleven och för att inte förlänga studietid för eleven. Om eleven läste den kursen, måste den finnas med i Gymnasieexamen från NA.

    I Gymnasieexamen från TE behöver inte Biologi 1 ingå, eftersom den kursen inte är obligatorisk på Teknikprogrammet.
    ***
    Som sagt, jag har redovisat för dig hur reglerna är.

    Tips: gör högskoleprovet. Om du får lägre Meritvärde än du har räknat med men ändå är behörig, kan du komma in på resultatet av Högskoleprovet.
    Här http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html finner du all info- och även kan anmäla dig mellan 15 jan och 15 febr - till provet som äger rum i slutet av mars 2015.

    Bästa hälsningar & återkom om du undrar över ngt. mer!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för hjälpen Milla!
    • : Nu när vi ändå är igång.
    • : Jag som läser
    • : Med de nya betygssystemet från Gy11 hade förväntat mig att antagningspoängen till läkarlinjen skulle minska då det är svårare att få A i allt än MVG. För 95:orna som gick ut i år verkar det dock som att motsaten har hänt... Är detta för att andelen som söker med det nya betygssystemet är så pass liten? Och i så fall bör antagningspoängen sjunka de kommande åren? (Själv sitter jag än så länge med betygssnittet 22,1 med treans kurser kvar att läsa)
    • Mikael : Kommer skriva svar på din kommentar inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel, det är helt omöjligt att veta om "antagningspoängen" till någon högskoleutbildning höjs eller minskar till nästa år. Det är många faktorer som påverkar, exempelvis: om antal utbildningsplatser ändras eller om en del (t.ex. 10% av platserna "vikas för" en speciell grupp - t.ex. sökande med arbetslivserfarenhet). Nivån på Antagninspoängen kan vi inte påverka. Det du kan göra: Högskoleprovet och söka till flera olika lärosäten (och vara beredd att flytta till utbildningsort).

    Önskar dig allt väl och hör av dig igen om du har en annan fråga eller bara för att berätta hur det går.
    Mikael SYV