Daniel

    Hej! Jag arbetar med kursen svenska 2 på komvux och är i princip klar då det bara återstår ett skriftligt prov. Men nu har det blivit strul med provbokningar så i nuläget har jag ingen tid att skriva provet. Förhoppningsvis löser det sig. Men jag undrar ifall svenska 3 räcker för högskolebehörighet? Jag har ju som sagt gått igenom svenska 2, men vet inte om jag kommer få skriva slutprovet…

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    om du inte har utländska gymnasiebetyg och endast kompletterar med svenska språket, då behöver du ha godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk3 eller godkänt resultat från TiSUS-testet. Men om du inte har fullständig gymnasieutbildning eller om du har examensbevis från ett yrkesprogram där du inom examensbeviset har endast svenska 1, då behöver du få godkända betyg i både Svenska/Svenska som andra språk 2 och 3. Det är dock inget som säger att du behöver få godkänt betyg i svenska 2 först och i svenska 3 - senare. Du kan få betygen i vilken ordning du vill, kanske svenska 3 först och svenska 2 - senare, men i båda kurserna måste du ha godkända betyg.
    Komvux kan vägra ge plats på svenska 3 om man inte får godkänt betyg i svenska 2 först. Om du skaffar dig betygen genom prövningar, då kan du anmäla dig till vilka prövningar du vill (du behöver inte uppvisa betygen när du anmäler dig till prövningar).