Hannele
    Hej! En elev som har ett samlat betygsdokument från 110610 - där hon har läst Svenska A - har under 2015 läst Svenska 2 på Komvux . För grundläggande behörighet, behöver hon Svenska 3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det beror på ... om hen läser mot examensbevis, då måste man ha godkänt i svenska 3 för att examensbevis ska ge högskolebehörighet men om hen läser mot ett Slutbetyg, då räcker det med svenska A och B och svenska 2 är motsvarande kurs till svenska B, då tycker jag inte hen behöver sv 3.

    Om hen vill bli behörig enligt Reell kompetens med treårig arbetslivserfarenhet - verkar det krävas antingen A och B eller sv 1,2&3... sedan tycker jag personligen att det är bra att läsa sv 3 inför högskolestudier om man ska på högskola läsa utb med undervisning på svenska ...

    Studie- och yrkesvägledare