Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    kursinnehåll i programmen på högskolenivå, i Sverige, (även om programmen har samma namn) behöver inte vara identiskt - kan vara lite olika på olika lärosäten: universitet och högskolor, men det beror inte på att den ena utbildningen ges på ett universitet och den andra - på en högskola. På grundnivå - alltså direkt efter gymnasiet eller komvux, spelar det ingen roll om man läser på högskola eller universitet. Det är först om man går vidare mot att bli en forskare, så det är viktigt - för att det är universitet som har rätt att utfärda examina på forskarnivå.
    Om man väljer kandidatprogram i ekonomi, skulle jag tänka på i första hand boendemöjlighet - att söka i första hand till den orten där man vet att man lättare kan hitta en bostadslösning. Har man ngt specialintresse inom ekonomi, t.ex "makroekonomi" eller "nationalekonomi", kan man försöka hitta ett lärosäte där högskolelärare jobbar som har det som sin specialitet för att då kan man inrikta sina "specialarbeten"/valbara teman in på just det område, men annars så är det inte så stor skillnad mellan olika program på grundnivå. Det är i alla fall inte avgörande för framtida studie- och jobbmöjligheter - vilket lärosäte man läste sin grundutbildning på.
    Hänvisning: framtid.se/studier/hogskola-universitet