Juli
    Hej! Jag går i nian nu, och det börjar närma sig med gymnasieval. Jag undrar ifall jag borde välja ekonomi. Min dröm är att starta eget företag och därför vill jag välja ekonomi. På den skolan jag vill gå på finns det till och med möjligheter att starta ur företag vilket jag verkligen vill göra. Men det som stoppar mig är matten, jag har väldigt svårt för matte och det tar tid för mig att förstå. Jättetacksam för råd!
    • : Prata med din matte-lärare, som känner dig och din kapacitet och känner också kraven på gymnasiet i matten. Hen kan ge dig bästa råd om hur du förväntas klara av gymnasie-matten!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hejsan,

    starta företag kan man även om man på gymnasiet går på ett annat program, än ekonomiprogrammet. dessutom är du ännu mycket ung och kan ändra dig många ggr ang. yrkesval, vilket är helt OK. :)

    du kan på www.matteboken.se se innehåll i gymnasiala kurser i matte. På Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi läser man matematik 1, 2 och 3 som obligatoriska kurser.
    Danielas tips om att prata med din mattelärare tycker jag är Jättebra.

    Hälsningar

    Peter syv