Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Betygsskalorna vid högre utbildning (alltså på högskolor och universitet) i Sverige varierar, eftersom lärosätena bestämmer själva vilket betygssystem som används. Vanligast är den 3-gradiga skalan: väl godkänt, godkänt och underkänt, dock andra skalor förekommer också. Vid juridisk fakultet och i ingenjörsutbildningar används ofta tre- eller fyra-gradiga skalor. Flera svenska lärosäten har gått över eller planerar att gå över till den sjugradiga ECTS-betygsskalan (European Credit Transfer System).
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Det finns ju ingen anledning att med flit få lägre betyg än man har kapacitet för.
    ***
    Spelar det någon roll hur höga betyg man får när man läser på svenska högskolor och universitet? I vissa fall - nej, inte egentligen (bara man får Godkänt och inte Underkänt). Får man Underkänt så har man inte klarat kursen. Får man godkänt, då kan kursen ingå inom examensbevis. Om man efter kandidatexamen eller yrkesexamen söker jobb, då tittar arbetsgivare ganska sällan på hur höga betyg man haft på högskolenivå. Men om man söker till vidareutbildning och på sikt vill bli forskare då kan nivå på betygen spela roll. Och även i de fall då man söker utbildning på avancerad nivå (t.ex efter kandidatexamen) utomlands, då kan det spela roll om man fick "endast godkänt" eller högre betyg.
    Kan höga betyg på högskola-universitet ge några förmåner på arbetsmarknaden, t.ex högre lön? Jo, kanske...
    Höga betyg på universitetet kan ibland ge en högre ingångslön. Det är dock i mångt relaterat till att du själv kan sälja in dig och dina kunskaper vilket du kan påvisa med hjälp av dina höga betyg.
    Hänvisning/lästips: information om betygsskalor på de svenska lärosätena på www.ukä.se
    ***

    Studie- och yrkesvägledare