Miriam

    Hej! Har förstått nu att man blir betygsatt i kurser på universitetet, på samma sätt som i gymnasiet, t.ex. VG och IG. Jag har alltid trott att universitetet bara är att få godkänt och så har man en titel. Vilka universitetsutbildningar får man inte betyg i? Har funderat lite kring tandläkare, psykolog, läkare, sjuksköterska samt jurist. Hur ser det ut för dessa utbildningar? Med vänlig hälsning, Miriam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla svenska universitetsutbildningar sätter betyg på kurserna. Betygsskalorna kan vara olika. Många gånger används den minsta betygsskala som består bara av U (underkänt) och G (godkänt) och man ska ha godkänt i alla kurser inom programmet för att uppfylla kraven och kunna ta ut examen. Andra betygsskalor kan också användas. Det bestämmer lärosätet självt kring. Så, fråga gärna på lärosätena (de högskolor och universitet som du är intresserad av).
    Hänvisningar/lästips:
    oru.se/betygsskalor - den svenska högskolan har aldrig haft ett gemensamt betygssystem
    lu.se/utbildning/student-pa-ekonomihogskolan/regler-och-anvisningar/betygssättning
    uu.se/student/examen/utbildningsnivaer-och-examina/betygsskalor
    gu.se/examen-och-arbetsliv/examen/betyg-betygsskalor - det finns fem betygssystem på Gbg´s universitet
    https://www.su.se - Sthlm´s universitet använder generellt en 7-gradig betygsskala.

    Studie- och yrkesvägledare