eray
    Jag har godkänt i alla ämnen, Sv, Eng, Matte och jag vill välja Ekonomi med inriktat Ekonomi, vad händer om jag inte får tillräckligt poäng, om jag missar med t.ex 2 poäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Eray, om Mtv inte räcker för att komma in, ställs man i Reserv och får reservplats nummer, t.ex. Reserv 3.
    Det betyder att du kommer att stå i kö som nummer tre - och i fall någon av dem, som fick plats tackar NEJ eller hoppar av under första veckorna, kommer reserver att kallas in. Reservantagning brukar pågå till minst mitten på september men i praktiken även längre och i fall du går samma program på en annan skola, kan du byta till din favorit skola även mycket senare, t.ex. till jul.
    Det är, alltså, fördelaktigt att söka SAMMA PROGRAM på olika skolor - och om du söker många alternativ - så kommer du in någonstans.
    Om du går samma program kan du byta sen, om det blir en plats ledig på den skolan, som du helst vill gå på.
    Hoppas jag lyckades förklara hur det funkar!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV