Jonathan
    Har nu lyckats få en prövning 7 juni, mina slutbetyg sätts den 16:e. Hon säger att det tar några dagar för henne att rätta och föra in det i systemet. Hur kommer det bli med mitt merit värde? Kommer det räknas om automatiskt efter det nya betyget? Höjer mig från etc C till A, var räknas det in i BI eller BII. En annan fråga gällande Meritpoäng (2.5), har under alla mina år hört av SYV och flera andra att jag kommer få 2.5 merit. Har sökt in till civilingenjör industriell ekonomi och kommer att ha läst Spanska 3,4 och Matte 5. Visst har jag 2.5? Alla jag har pratat med säger det.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johathan,

    svarar på din andra fråga först - om meritpoäng. Se om just din utbildning till civilingenjör i industriell ekonomi - kräver för särskild behörighet godkänt betyg i moderna språk 3 /det är mycket ovanligt men kan krävas, i fall utbildning har "internationell inriktning"/. Om din högskoleutbildning ej kräver för Särskild behörighet att du har godkänt betyg i moderna språk 3, då får du meritpoäng även för den kursen (0.5 i merit).
    Moderna språk 4 ger 1.0 i merit. Matt 5 ger också 1.0 i merit i fall för din utb. krävs matte 4 för särskild behörighet - vilket jag tror det gör. Så, "alla" brukar ha rätt - det ser ut som att du kommer att få max i merit som är 2,5. :)

    Ang. prövning & ditt meritvärde.

    Om det nya, högre betyget kommer stå i ditt Examensbevis från gymnasieskolan - då är det inte en komplettering.

    Men i fall du får examensbevis, ex. daterat den 15 juni 2017 med betyget "C" och sedan får också ett separat dokument (Utdrag från betygsregistret) daterat t.ex 16 juni... eller i alla fall senare än det datumet som examensbevis är daterat - med "A" betyget - då är det en komplettering. Och i så fall kommer du att prövas med det lägre meritvärdet i BI, direktgruppen och samtidigt med det högre meritvärdet - i BII, kompletteringsgruppen.

    Hur ditt examensbevis blir utformat och vilka datum som kommer ditt eller dina utbildningsdokument bli daterade med - kan inte jag svara på. Det måste du fråga på din skola: din lärare och utbildnigsadministratör; eller rektor.

    • : Om det separata dokumentet ( från komvux) blir daterat 10juni och Examensbeviset (som jag vet) dateras 16 juni så räknas det med i BI automatiskt även om det är på ett separat papper?
    • Julia : Ja, det borde räknas så. Vi har frågat en expert på Antagning.se - exakt den frågan som du ställer nu - och fick svar att om det är tidigare datum, då är det inte en komplettering. Men det är Antagning.se som beslutar, och räknar på dina betyg... och de kan också ändra sig! :) Någon försäkran tror jag blir svårt att få på förhand, bl a för att det är inte meningen att man ska kunna göra prövning på komvux medans man fortfarande läser på gymnasiet. Jag kan tänka mig att ditt examensbevis kan vara daterat mycket tidigare datum än 16 juni också... tyvärr. :( Gymnasieelever får inte göra prövning på andra ställen än sin gymnasieskola. Det är en regel. Om komvux gör undantag för dig... eller om de vet att dina gymnasiestudier avslutas t.ex 5 juni och du då 7 juni inte längre är elev på gymnasiet - vet inte jag.
    Daniel SYV

    Hejsan,

    en intressant fråga det där med prövningen på Komvux / komplettering eller inte komplettering?!

    Experten från UHR baserar sitt svar på Reglerna. Och reglerna säger att man ej får göra prövningar så länge man är gymnasieelev på ngt. annat ställe än sin egen gymnasieskola. Och vi kan inte kräva svar på frågan "men om komvux gör Undantag"... för att komvux får inte göra undantag i detta fallet... så det går inte få svar på din fråga.

    Det är också så att det är inte endast Datum för betyg som spelar roll... KODER /kurskoder/ är olika för samma kurs, beroende på om kursen lästes eller prövades på komvux eller på gymnasiet. Så Antagning.se kommer "på koden" vid betyget på prövningen - se att kursen prövades på komvux. Då kan de räkna in det som Komplettering i alla fall - även om datumet är ett tidigare datum än datumet för ditt examensbevis.

    Det du försöker göra går emot reglerna. Om du har tur och det "slinkar igenom" systemet... då har du haft tur.

    Vi kan alltså inte svara på hur det blir.

    Vi får inte heller uppmuntra till att bryta mot reglerna. Även om reglerna kan uppfattas som "konstiga" och fel  - så är det samma för alla och om de flesta följer reglerna och andra - inte... så är det ju inte bra. :(

    Det är i alla fall vad jag hade att säga om saken.

    Daniel