Natursam1

    Hej! Jag har gått natursamhäll och är nu osäker i vad jag vill söka. Alternativt tandläkare eller jurist, jag har därför valt att läsa till kemi 2, matematik 4 och fysik 2 efter gymnasiet. Mina betyg hamnar då på BII när jag söker till tandläkarprogramer. Hamnar jag på BI eller BII om jag ändrar mig och söker till jurist? Då jag har läst på komvux men inga ämnen som ändrar mina betyg för juristprogramet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du har Examensbevis från gymnasiet och direkt när du fick ut ditt examensbevis var Behörig till juristprogrammet så prövas du för all framtid i BI, direktgruppen när du söker till juristprogrammet och till alla andra universitetsutbildningar till vilka du var behörig den dagen du fick ut ditt examensbevis. Detta eftersom du utan komplettering var behörig. Sedan om du genom kompletteringar höjer ditt meritvärde (t.ex får fler meritpoäng, om du ej redan i ditt exam.bevis hade max, som är 2.5) eller om du gör prövningar i kurser som ingår i ditt examensbevis och får upp ditt meritvärde den vägen, då prövas du fortsättningsvis även i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde (som du fick genom en komplettering). Du kan alltså inte på något sätt försämra dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbildning om du kompletterar på gymnasial nivå, t.ex genom att läsa på komvux eller göra prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare