Niklas

    Hej! Jag har läst ett naturvetenskapligt basår på högskola. Jag saknar dock matematik 4 och tänkt läsa denna på Komvux. Har 21,82 i BI. Hur påverkas mitt meritvärde vid ett E på Komvux i matematik 4? Tänkt söka till läkarprogrammet. Hamnar jag i BII då? Eller blir jag kvar i BI? Sänkningen bör vara ca 0,4? Har ett slutbetyg med 2350p. Vänligen, Niklas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,

    om du i ditt Slutbetyg från gymnasiet inte har FysikB, BiologiB, KemiB och MatematikD med godkända betyg - då är du inte behörig till läkarprogrammet utan kompletteringar. Du kan komplettera på olika ställen t.ex på naturvetenskapligt basår på högskolenivå. Om jag förstår dig rätt, så fick du godkända betyg (i nat.vet.basår i andra naturvet.ämnen men inte i matematik4). Hur som helst kommer du prövas endast i BII, eftersom du redan har kompletterat på naturvetenskapligt basår.
    Försök få så högt betyg i matematik 4 som du kan, om du läser kursen på komvux eller gör prövning i den.

    För att inte ditt meritvärde ska sänkas...
    Om du får omdöme från en folkhögskola om matte 4 (godkänt resultat) eller godkänt betyg från naturvetenskapligt eller tekniskt basår på högskolenivå, då kommer inte ditt meritvärde påverkas, utan du har då 21,82 kvar som meritvärde. du kommer dock prövas i BII (och detta oavsett om du gör prövning, läser på komvux eller på nat.vet.basår - alla betyg och omdömen som du skaffar efter det att du fick ut Slutbetyg från gymnasiet är kompletteringar).
    Får du endast E i matte 4 på komvux blir det en sänkning. Exakt hur stor - är lite svårt att säga för att jag vet ju inte vad ditt snittbetyg är. Ditt meritvärde på 21.82 förutsätter att du även har några meritpoäng, fler än 1.5 i alla fall. Men jag vet inte om du har 1.75, eller 2 eller 2,25 eller 2,5 meritpoäng. Det största sänkning man kan få för E i en 100poängskurs (t.ex matte4) är -0.4. Du kommer förmodligen få lite mindre sänkning, t.ex - 0.35.

    • : Tack för svar. Jag har redan läst in behörighet på ett basår. Men inte matematik 4. Läser jag denna på Komvux blir jag behörig, men då hamnar jag i BII och mitt snitt sänks med 0,35? Förstår jag saken rätt?
    • : Jag har Max meritpoäng. Engelska 7 samt moderna språk 3,4,5 och 6.
    • Julia :

      Du "hamnar" i BII i vilket fall. Även om du hade läst matte 4 på naturveten.basår och fick godkänt resultat där skulle du ändå prövas i BII, inte i BI. BI är direktgruppen (för de som är behöriga direkt efter det att de fick examensbevis eller slutbetyg från gymnasiet eller från komvux). Behöver man göra någon som helst komplettering pga man utan komplettering saknar särskild behörighet, då prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen.

    • Julia : Att du redan nu har max meritpoäng, 2,5 är både bra och "dåligt". Bra för att du har max meritpoäng vilket höjer ditt meritvärde, men "dåligt" pga du inte kan skaffa dig fler meritpoäng och på det sättet höja ditt meritvärde ännu mer. Du måste få godkänt betyg i matte 4 för annars deltar du inte i konkurrensen om utbildningsplats över huvudet taget och då ej har någon som helst chans att komma in. Gör också högskoleprovet så många ggr du kan!
    • : Okej! Tack. Jag förstår. Och sänkningen bör vara 0,35? Eller 0,44?
    • Julia : Uppskattningsvis lite under - 0.4, ej över. Men försök få så högt betyg i matte 4 du kan. Sedan tänker jag också så här: om du inte tror du kan få högre betyg i matte 4 än endast E/godkänt, då kanske du ska tänka lite till om val av högre utbildning. Det finns en bra anledning varför läkarprogrammet kräver matte 4. Formellt sett räcker det E i matte4, men om man inte är god "kompis" med matten kan det bli tufft att läsa på läkarprogrammet. Det är inte alla som kommer in som också "kommer ut", alltså med examen. Folk blir avrådda, spärrade och även själva hoppar av... Så, att komma in på en högskoleutbildning är bara första steget. Det är inte sant att man är "hemma" när man kom in, utan 6 år av tuffa studier följer sen.
    • Julia :

      Om du vill räkna på ditt meritvärde, använd Räknehjälp på antagning.se - jag vill inte lova dig ett visst meritvärde, för att det är de uträkningar som Antagning.se gör som gäller (inte det som du eller jag räknar fram). Jag vill inte att det ska bli fel och ge dig vissa "löften" om ett visst (exakt) meritvärde.

    Läs alla kommentarer