David
    Jag började precis årskurs två i gymnasiet här i Sverige. Men jag har alltid gillat japan och skulle vilja bo där i framtiden, därmed vill jag gå ett utbytesår, men betyder det att jag måste gå om 2/3:an i gymnasiet när jag blir klar med mitt utbytesår i japan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David;

    med stor sannolikhet så stämmer det att du ska behöva "gå om" ett år på gymnasiet, eller rättare sagt att du läser ett år på gymnasiet efter ettårs uppehåll... du kommer inte läsa om samma kurser... då de i Japan ej erbjuder de svenska kurserna, t.ex tror inte jag du kan läsa gymnasiekurser i Svenska i Japan.. och så tror jag inte heller att deras övriga kurser skulle vara identiska med de svenska kurserna...
    Att "slippa gå om ett år" kan man om man läser ett år på en Svensk gymnasieskola utomlands, men vi känner ej till att någon sådan skola skulle finnas i Japan. De svenska gymnasieskolorna utomlands finns i några europeiska länder och så en i Afrika... i alla fall vad vi vet.
    En annan möjlighet skulle vara att läsa IB-programmet; det är ett 2-årigt program (men i Sverige läser man 3 år: pre-IB och så 2 år på Diploma-program). Det finns ett antal IB-diploma/schools in Japan: för mer info se ibo.org/programmes/find-an-ib-school/Japan

    men om du idag ej läser på IB-programmet, kommer det ta minst 2 år att få diploma från IB-skola, alltså du blir klar med gymnasiet tidigast till sommaren 2022, det blir alltså inte kortare tid som du spenderar innan du kan söka till eftergymnasiala utbildningar, om du väljer IB-alternativet.