Christoffer

    Jag är 19 år, jag gick på en 4 års gymnasie "kurs" som jag hoppade av början av det fjärde året. Jag ska börja studera distans, och samtidigt skulle jag vela flytta ut, finns det något lån / bidrag jag kan få för att kunna flytta ut? Distans skolan är en Folkhögskola, och jag har inte gymnasiebehöriget vilket är varför jag ska studera på folkhögskolan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christoffer,

    många folkhögskolor erbjuder möjlighet att bo på Internat/studerandeboende. Fråga om den folkhögskola som du ska läsa på kan erbjuda dig bo "på skolan". Det är rätt vanligt utanför stora städer.
    Om du uppger vilken utbildning och på vilken folkhögskola du ska läsa, kan vi förhoppningsvis ge mer info och hjälp.

    Allmänt gäller
    När man studerar kan man ha rätt till Studiestöd från CSN. Här är det viktigt att veta under vilket kalenderår du fyller 20 år. Du får vända din fråga till CSN, Central StudiestödsNämnd.
    Bostadsbidrag för ungdomar är det försäkringskassan som beslutar om. Enligt din ålder, är du "ungdom" (under 29 år). Om du får förstahandskontrakt på en bostad, borde du ha rätt till bostadsbidrag för ungdomar. Vänd dig till Försäkringskassan med den frågan.

    Länkar att kika på:
    framtid.se/studier/folkhogskola
    forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga

    Liselotte