B

    Finns det inga utbildningar till att bli bildlärare i grundskolan? Inte ens med inrikting på bild? Har googlat jättemycket och det enda jag kan hitta är grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Innebär det att man jobbar på fritids enbart då? Hittar också bildlärarutbildningar för gymnasiet, vilket jag inte heller vill läsa. Är det ens möjligt att arbeta som bildlärare i grundskola/ högstadiet eller måste man ha andra inriktingar också? Vilka skolor har detta isåfall? Jätteförvirrande det här, hoppas du förstår vad jag menar haha

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Håller med dig om att det är ibland rätt svårt att hitta info om vissa lärarutbildningar! Det är mycket info, oklart vad som gäller, varje lärosäte kan endast svara för sina egna utbildningar och ingen vet med säkerhet vilka utbildningar som kommer finnas framöver... En del av problemet är att utbildningsutbud förändras. Utbud på de svenska lärosätena med start hösten 2021 kommer fastställas till mitten på mars, då anmälningsperiod börjar.
    De som är mest insatta i lärarutbildningar borde vara de som jobbar direkt med dem, alltså studievägledare på lärarhögskolorna. Så, du får gärna vända dig direkt till dem.
    Det vi vet om yrket Bildlärare uppger vi på framtid.se/yrke/bildlarare Konstfack i Stockholm erbjuder ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 eller gymnasieskolan. Annars gäller även följande: En behörig Gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolans högstadium. Det kan finnas vinster i att utbilda sig till gymnasielärare i Bild och i ännu ett ämne, för att i så fall ska du vara behörig att undervisa både på gymnasiet och i samma ämnen även på högstadiet, alltså i årskurserna 7-9 på grundskolan.
    Mitt förslag är att du söker info på lärosätenas gemensam webbplats - www.studera.nu
    och de sökbara utbildningar bör finnas på www.antagning.se (anmälningsperiod börjar i mitten på mars - till hösten).
    Vänd dig gärna till studievägledare på Lärarhögskolorna. Du får också gärna påtala i olika forum om att det är många ggr svårt att förstå sig på hur lärarutbildningar och lärarbehörigheter hänger ihop... för att jag personligen håller med dig om det.
    Det vore bra om det fanns en plats dit man kunde vända sig med alla frågor om lärarutbildningar, som hade samlad kompetens om alla lärarutbildningar i Sverige. Tyvärr så känner vi inte till ngt sådant ställe. Om du hittar, får du gärna berätta för oss var det finns!