Louise
    Har man möjlighet att jobba inom klinisk fysiologi efter utbildningen de har på kristiandstads högskola eller det är bara laboratorievetenskap? för om man tittar på tex karolinska institutet så har de två olika program en med klinisk fysiologi och en med laboratorievetenskap, jag vill jobba med patienter så som man gör om du har inrikting klinisk fysiologi inte som laboratorievetenskap, det framgår dåligt om vad det är för inriktning det är på hkr.

    MVH Louise Nilsson
    • : Hej Louise! Jag har själv varit intresserad av samma sak och skickade då ett mail till hkr, men de svarade med att den inriktningen tyvärr inte fanns tillgänglig. Däremot läser man en kurs i klinisk fysiologi men detta leder inte till en professsion som bma inom klinisk fysiologi, utan inom labratorievetenskap. Mvh Linnea

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Louise!

    Fårgor om specifika utbildningar på skolor har vi svårt att svara på.
    Mer generellt om utbildningen och yrket biomedicinsk analytiker kan du läsa om här. Någon omfattande patient kontakt brukar biomedicinska analytiker inte ha. Du kommer att jobba inom häslo- sjukvård eller inom läkemedelsindustrin alt på biokemiska laboratorier. Du tar fram underlag som läkarna i sin tur behöver.

    Om du har frågor om utbildningen rekommenderar jag att du kontaktar programansvarig på utbildningen för att få ett utförligare svar från hen.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV