Emma

    Hej, Jag vill till våren läsa följande program. https://www.su.se/sok-kurser-och-program/smrpk-1.412472?semester=VT20&eventcode=31943 Utbildningen kräver däremot matematik C vilket jag inte läste på gymnaiset. Jag läste Omvårdnadsprogrammet mellan 2009-2012. Finns det någon kurs i mitt program som erätter matematik C, eller måste jag läsa den kursen för att bli behörig till programmet? Mvh Emma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Omvårdnadskurser kan inte ersätta mattekurser.

    Matematik C, om du inte läste den på gymnasiet, går inte längre att läsa. den har upphört helt under året 2016, och nya motsvarande kurser heter Matematik 3b och 3c.
    Du måste, alltså, nu skaffa sig godkänt betyg i matematik 3b eller 3c. Jag rekommenderar matte 3b i första hand, pga de är en lite enklare kurs och lättare därför få högre betyg i + att b-spår i matte är mer inriktad på Ekonomi (medan c-spår är med inriktad på Naturvetenskap).

    Om du på gymnasiet fick godkänt betyg i Matematik B, kan du nu direkt börja med matte 3. Annars bör du börja med matte 2. Jag antar att du har godkänt betyg i MatematikA från gymnasiet. Sök i så fall läsa matematik 2b och sedan 3b på komvux. Om du läser på heltid och endast de 2 kurser, kan du bli klar på 10 veckor.

    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    Du kan också kika på www.yhguiden.se - utbildningar inom yrkeshögkola; de kräver oftast inte mer matte än matte 2 (gammal kurs Matematik B) men det finns också många yh som endast kräver matte 1 (gammal kurs Matematik A).