linda
    Tjo! Jag är lite förvirrad där med ekonom utbildningen, hur blir man det egentligen? Vilken linje ska man gå i gymnasiet? Är det svårt att få jobb som ekonom idag? Får man jobb direkt efter utbildningen? Garanti?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    Civilekonom är en 4 årig högskoleutbildning men annars så kan man läsa
    Ekonomi på högskola eller på en yrkeshögskola, utan att bli Civilekonom, utan man kan t.ex. bli Högskoleekonom eller Redovisningsekonom.
    Ekonomiprogrammet på högskola är på 3 år, behörighet till det är Grundläggande + Matematik 3b / 3c och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Behörighet till Civilekonom är detsamma som till 3årigt Ekonomiprogrammet på högskola.

    På Yrkeshögskola finns det just nu följande utbildningar - här får du några exempel
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/redovisningsekonom9
    http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom5
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/ekonomi-och-redovisningskonsult

    Det finns inte något jobbgaranti. Meningen med att gå en utbildning är givetvis att man hoppas att man får jobb direkt efter utbildningen. Ibland tar det tid att få jobb och under en period har man kanske ett annat jobb än det som är drömjobbet.
    Goda nyheter för dig som vill utbilda dig till Ekonom är att Arbetsförmedlingens prognos både på fem och på 10 års sikt är att det kommer att bli LITEN KONKURRENS om jobben för ekonomer.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Tack för ditt svar! Så ekonom är alltså många saker?
    • Anna : Hej Linda, läs mitt utökade svar (ovan). *L* :-)