1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'öppna hus och mässor' (1 st.)

    • Belma

      Svårt med gymnasievalet?

      Hej! Jag heter Belma och går i årskurs åtta. Jag vet att jag har mer än ett år kvar att välja det gymnasieprogram som passar mig, men jag brukar ofta tänka på vad jag ska välja och känner mig osäker. Är det för tidigt att...

      Peter: : Hej Belma,det är bra att du redan nu tänker på gymnasievalet. Jag vill råda dig att du tar reda på så mycket som möjligt om olika alternativ för dig och väljer till exempel 2 eller 3... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga