1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'en gymnasiekurs á 100 poäng' (1 st.)

    • Aivilo

      Hur läser man 200p på komvux deltid?

      Hej, för att få viss studentrabatt behöver man studera minst 200p på 50% under minst 10 veckor. Hur gör man det om man läser enstaka kurser på komvux? Kan jag söka 2 kurser och läsa båda på 25% så att de blir 50% eller kan man...

      Milla : : HEJ, 200 gymnasiala poäng läser man på heltid på 10 veckor eller på halvtid - på 20 veckor. På gymnasienivå är heltid = 20 poäng per vecka. Om du läser... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga