Sebastian
    Hej! Kan man på något vis komplettera för att bli lärare om man har en syvexamen? Eller är det bara att läsa om hela lärarlinjen som gäller? Tänker då mellanstadielärare. Hört att lärare kan ansöka o få börja i termin 5 på syvprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    jag känner inte till någon möjlighet att komma direkt till senare del av programmet på någon lärarutbildning om man har SYV-examen.
    Allmänt gäller det att om man kommer in på ett program men sedan innan har godkända högskolepoäng, kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får då svar från de utb.ansvariga om man kan hoppa över vissa delar av programmet. Det är oftast omöjligt att få "förhandsbesked" och man måste föst bli ANTAGEN till ett högskoleprogram innan man kan ansöka om tillgodoräknande.
    Du får annars höra med studievägledare på de institutioner där programmen ges som du är intresserad av - om undantag kan göras eller om ngt. "speciellt" har tillkommit på senare tid (något projekt - kanske pga det är så stor lärarbrist). Det kan inte uteslutas att speciella lösningar och lokala projekt dyker upp - och förändringarna sker ibland rätt så snabbt: så det är bra att höra med studievägledare som jobbar just på de utbildningar som intresserar dig för att det är de som "sitter på" den info med alla de senaste förändringar och ofta känner även till de förändringar som ska inträffa i framtiden.
    Du får gärna återkomma och berätta om du hittar svar på din fråga eller får det från studievägledare på lärarhögskolorna. Vi på FRåGA SYV vill också lära oss mer och vara uppdaterade på de senaste nyheterna! :)

    Bästa hälsningar
    ANNA