ElevÖsteråker
    Hej jag går i 3an på gymnasiet.

    Jag vill jobba som lärare på en 4-9 skola i Spanska och SO.

    Hur kan jag få behörighet snabbt, jag tänker att jag vill jobba som obehörig lärare och läsa kurser i samhällskunskap/historia och spanska medan jag arbetar som obehörig lärare eller vikarie.

    Om jag har arbetserfarenhet inom yrket kan jag ansöka om lärarlegitimation om jag har tillräckligt många poäng som KPU kräver?

    Jag undrar också om det finns möjlighet att göra KPU för mellanstadiet, ligger det på 60+30 för 2 ämnen då eller?

    (KORT SAGT: vad är det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet som man gradvis kan söka utökad behörighet av i och med att man pluggar in mer Högskolepoäng)
    Med vänlig hälsning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du frågar vad är det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet men samtidigt vill du börja jobba som lärare så fort som möjligt och läsa in mer behörighet vid sidan av jobbet... men det går inte riktigt ihop.
    Det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet är att läsa mot lärarexamen på något program på lärarhögskolan. Du söker till programmet, kommer in och inom programmet har platsgaranti på kurserna som ingår. Det är enkelt.
    Att göra som du nämner i din fråga: jobba som obehörig lärare och läsa in kurs för kurs med förhoppning om att senare hitta lämplig KPU att kunna söka till och på så sätt ta ut lärarexamen, är inte enkelt. Lärarutbildningarna är en djungel... och det kan ske förändringar "på vägen". Du kommer behöva ständigt hålla koll på vilken nästa kurs du behöver söka till och försöka var du kan hitta den kursen och sedan ej missa ansökningsdatum, söka och hålla tummarna för att du kommer in på den (vilket på förhand inte kan garanteras för du kommer konkurrera om plats på varje kurs separat). Men om vi säger att du lyckas få ihop kurserna/högskolepoängen som krävs för behörighet till KPU, men vem vet var KPU kommer erbjudas om några år och i vilka ämnen? Studievägledare på lärarhögskolorna är experter på lärarutbildningar men inte ens de kan se in i framtiden och veta hur utbildningsutbud kommer att ändras flera år in i framtiden. Men vi säger att du hittar lämplig KPU att söka till... du kommer att konkurrera om plats på KPU; KPU brukar prioritera anta de som ska bli lärare i flera ämnen (vad gäller grundskolan - i minst två ämnen men ofta hellre i 3 ämnen). Du kanske inte får plats på KPU; då kan du söka nästa gång och nästa gång och förhoppningsvis kommer in någon gång...
    Att få jobb som obehörig lärare är inte heller självklart. Är det någon behörig (legitimerad) lärare som söker, så får hen jobbet framför de sökande som saknar lärarlegitimation.
    Att direkt efter gymnasiet få jobb som lärare är ganska ovanligt; händer men inte särskilt ofta.
    Du kan givetvis söka och se om du får jobbet eller inte.
    Jag skulle i alla fall råda dig att överväga söka till ämneslärarprogrammet, vilket är ett enkelt sätt att få lärarbehörighet på. Vid sidan av studierna kan du ha extrajobb. Att ha extrajobb på en skola samtidigt som du läser heltidsutbildning som går på heltid blir svårt... men kanske kan du extrajobba som t.ex Läxhjälpare eller inom ngt annat yrke?
    Du behöver inte hålla med mig om det jag svarar på din fråga nu. Samråd med studievägledare på lärarhögskolorna, som är experter på lärarutbildningar. Du får sedan gärna återkomma och berätta vilka svar du fick från dem.

    Studie- och yrkesvägledare
    • ElevÖsteråker : Okej men vilken är den kortaste möjliga utbildningen för att ha åtminstone behörighet i ett ämne? Och efter man klarat den utbildningen samtidigt som man läser 7,5 or och 15 poängare här och där och sedan har möjlighet att validera?
    • ElevÖsteråker : (Och då menar jag att jag kan vara behörig i F-Gymnasiet) och med fler högskolepoäng inom något ämne kunna ansöka om sk. Validering av ytterligare behörighet