Samy

    Hej! Jag pluggar på gymnasiet och ska börja mitt andra år. Jag har sökt till två olika extrajobb, ett som barnvakt och ett som läxhjälpare, och de ska vara väldigt flexibla tidsmässigt, bl.a. att läxhjälpandet enbart kräver 4 timmar i veckan . Jag kommer att ha fysik och kemi i år, och har hört att tvåan kan vara väldigt påfrestande, men vill jobba. Vet att det är väldigt individuellt med hur stresstålig man är (jag skulle säga att jag är ganska tålig) men borde jag tacka jag till något av jobben (jag har fått plats på båda men har inte skrivit under något kontrakt) eller möjligtvis båda? För övrigt spelar jag basket och har då träningar på vardagar + matcher på helger. Jag presterar bra i skolan och vill heller inte kompromissa mina betyg för att jag jobbar för mycket, dock vill jag verkligen ha jobben p.g.a. CV men också för att jag behöver pengarna och vill bli mer självständig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Grattis till jobben! Duktigt av dig att kunna få två jobb! Tänk på att man alltid kan sluta på jobbet; det är inte ett "slav-kontrakt" du skriver under. Arbetsgivare borde förstå och ofta också gör det, alltså har förståelse för, att "vem som helst" kan ju bli sjuk eller inte orka... så brukar det oftast bli så att man kan sluta på jobbet ganska omgående om man förklarar på "rätt sätt", alltså man säger att det inte är ngt fel med jobbet men att skolan är viktigare och du hinner inte göra allt... typ så. Sedan, så kanske du skulle kunna "minska på basketen" lite i stället? Vet inte om det är ngt du vill fundera på... men "bara nämner det"... det är ditt val och du gör som du tycker blir bäst för dig!
    Mitt råd är alltså att du tackar Ja till båda jobben och försöker göra ditt bästa både i skolan och på jobben, men att du sedan känner efter och bestämmer dig att du kanske (i fall det blir "för mycket") slutar på ett av jobben eller minskar antal timmar på ett av jobben eller på båda jobben.
    Vad gäller lyckas i skolan så är det inte alltid antal timmar som du lägger på "pluggandet" som är avgörande. Försök förbättra din Studieteknik ännu mer - kika gärna på våra bästa tips om Studieteknik på gymnasieGuiden.se - testa gärna olika "metoder" och utarbeta din personliga studieteknik som passar dig bäst! Det blir inte bara tids- och orkbesparande under resterande tid på gymnasiet utan du kommer ha nytta av det även senare i livet: varje gång du kommer behöva lära dig ngt nytt så kommer du ha nytta av att använda dig av den studietekniken som passar just dig som bäst!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Samy : Hej! Tack för svaret :) Jag har kollat med min coach och vi ska ha 2-4 träningar i veckan (2 obligatoriska per vecka och sen 2 som är lite mer valfritt) och sen 1-2 matcher i helgen. Jag tror att mina studietekniker (active recall genom flashcards och blurting, spaced repetition och interleaving) är ganska bra och har funkat för mig att kunna korta ner tiden jag pluggar på ganska rejält och har hjälpt mig vara väldigt effektiv sedan högstadiet. Jag tänkte att jag kanske kan köra typ 4 timmars läxhjälp och ett barnvaktspass i veckan till att börja med, och sedan öka lite när jag känner av hur terminen går? Det rekommenderade mina vänner som extrajobbar. Och sedan kan jag alltid minska om det blir en lite mer intensiv period i skolan och inte riktigt orkar med plugget. Dessutom är jag med i styrelsen i en lokal klubb för ett ungdomsförbund så har mycket ansvar där, så jag kanske måste tänka på att be dem lätta lite på det eller alternativt gå ur styrelsen? Jag tänker att jag alltid kan vara med som vanlig medlem, men att det då gör lite mer rum i schemat för mig.
    • Milla : Det låter som att du har tänkt igenom det hela mycket noga och har en bra plan. Lycka till!