Fråga_

    Jag börjar på matte 3b eftersom jag har läst b-spår i gymnasiet, nu vill jag plugga till högskoleingenjör , där behörigheten för matte är matte 3c. skulle matte 3b räcka eller måste jag läsa 3c? Eller kan man läsa en överkurs alltså matte 4. För att bli behörig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om i behörighetskraven till universitetsprogrammet står "matematik 3c" (och inte matematik 3b/3c) då måste du ha godkänt betyg i matematik 3c eller i en högre kurs, t.ex i matematik 4, 5 eller matematik specialisering. Om du har godkänt betyg i matematik 2a eller 2b, kan du läsa matematik 3c på komvux. Det är annars inte fel att även läsa matematik 4 (bra att kunna mer matte + du kan få + 0.5 meritpoäng för matte 4, om du söker utbildning som kräver matte 3). Om meritpoiängen var god se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare