Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningar till Veterinär i Sverige kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Kursen naturkunskap 2 räcker inte. Kursen nk2 består av delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1, inte ens hela de kurserna men sedan ska man läsa på högre nivå - nivå2 i fysik, kemi och biologi.
    NB-programmet kan man (kanske, eventuellt) bli behörig till Veterinärutbildningen men måste på ngt sätt läsa fysik1a och fysik 2; kemi1 och 2, biologi 1 och 2 och upp t o m matte 4. Det är svårt att få in alla de kurserna i utbildning på NB. Några NB-gymnasier erbjuder möjlighet att läsa "naturvet.profil" eller tillägg men då måste eleven läsa på mycket mer än heltid (det är ansträngande och väldigt ofta hoppar eleverna av sådana utökade studier). Vi har också försökt hitta någon som direkt efter NB kom in på veterinärutbildningen men vi lyckades inte hitta någon (inte en enda person, faktiskt). Så, om någon känner att någon tidigare kom in på utbildning till Veterinär på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, direkt efter 3 år på NB-programmet, så får ni gärna höra av er.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kvinna :

      Men vet du säkert om man läser naturbruksprogrammet, oavsett inriktning/programfördjupningskurser, och uppnår yrkesexamen/gymansieexamen blir man per automatik behörig till Naturkunskap 2? Naturkunskap 2 ersätter väl inte Na1a1+Na1a2 via yrkesprogram resp. Naturkunskap 1B via högskoleförberedande program.

    • Milla :

      Naturkunskap 2 är nästa/överliggande/svårare kurs efter Nk1b. Och Nk1b "består av" två mindre kurser Naturkunskap 1a1+1a2. Vad gäller ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2, så finns det flera olika sådana möjligheter. Att säga att alla elever som har examen från NB har även behörighet i nk2 kan man tyvärr inte. Bland annat för att man i sitt examensbevis från gymnasiet kan ha upp till 250 poäng F-betygen och de F kan ju tyvärr vara i någon av de kurserna som "i kombination med andra kurser" krävs för att ersätta Nk2-kursen. Vidare också gäller att en elev kan ha examensbevis enligt rektorns beslut om Individuellt anpassat program och då har rektorn beslutat att ersatta vissa kurser med andra kurser och då är det inte alls säkert att ett sådant examensbevis innehåller godkända betyg i alla kurser som krävs för att ersätta Nk2. MAN FÅR TA OCH TITTA SPECIFIKT PÅ VILKA KURS-KOMBINATIONER SOM ERSÄTTER NK2 >>.

    • Kvinna : Tack