Sandra

    Hej! Jag hoppas på att få börja läkarprogrammet efter sommaren, men jag har några funderingar kring de nya reglerna som börjar gälla nästa höst. Mitt mål har alltid varit att få ut en läkarlegitimation i Sverige, för att sedan specialisera mig och arbeta utomlands. Kommer detta vara möjligt med det nya läkarprogrammet, eller måste jag söka BT och specialisera mig här i Sverige? Tror ni att det påverkar mina möjligheter utomlands på något sätt, att ha gått det nya läkarprogrammet? Jag undrar även om ni anser att det finns några nackdelar eller fördelar med att vänta med att söka tills det nya programmet införs. Som sagt vill jag specialisera mig utomlands, så om det är möjligt förlorar jag ingen extra tid på BT efter det sexåriga programmet. Jag blir dessutom legitimerad läkare år 2027, samma år som om jag skulle söka till utbildningen nu i höst + AT (förutsatt att jag får en plats inom ett halvår, vilket inte är säkert i och med de långa väntetiderna). Jag är dessutom orolig för hur det kommer bli när lagkravet för AT försvinner till följd av införandet av BT. Kommer det bli ännu svårare att påbörja AT? Jag hoppas att det inte blev för många frågor. Jag förstår att en del av dem är omöjliga att helt säkert svara på redan nu, men jag uppskattar all information och alla tankar ni kan dela med er av. Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    "utomlands" är mycket brett sagt. Olika länder kan ha olika regler vad gäller lov att jobba som läkare eller läsa specialistutbildningar.
    Jag tycker inte du ska behöva vänta utan sök så fort du kan. Det är svårt att i Sverige komma in på läkarprogrammet; även om man har 22,5 (högsta meritvärde) kan inte finnas ngn garanti på att komma in (därför att situationen kan uppstå att flera sökande med 22,5 i meritvärde finns än platser på programmet - då tittar man också på HP-resultatet men annars kan det bli "lottning" och slumpen får avgöra vem som kommer in).
    Så - sök så fort du kan; om du inte kommer in - söker du sedan nästa gång.
    Om hur svårt det kan bli att få en AT-plats om sex år - är det ingen som kan ge ngt svar om... beror också på inom vilket område och vilken arbetsplats man vill gå AT inom. Sex år är mycket lång tid. Om du ska vänta ett år nu, innan... och sedan kan det bli förseningar av olika slag... som exempel, om du blir förälder under tiden på läkarprogrammet och måste då ta "föräldra-året"/uppehåll i studierna, bara för att komma med ngt exempel på vilka "förseningar" som kan inträffa. :)

    • : Hej! Tack för snabbt svar. Jag borde ha skrivit att jag främst syftar på EU-länder när jag säger 'utomlands', och om jag har förstått det rätt gäller den svenska läkarlegitimationen även där. Jag undrade alltså om detta kan komma att förändras i och med det nya programmet. Tack för alla tips! Jag ska definitivt tänka igenom allt detta innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
    • Julia :

      ang. EU.länder - det också kan förändras; nu ska Storbritannien gå ur, "brexit" den 31 jan 2020... inom fem-sex år kan fler länder komma in eller gå ur EU... så vilka EU-länderna blir om 5-6 år vet vi idag inte.

    • Julia : Ang. det nya läkarprogrammet; jag tror inte att alla detaljer är klara ännu. Men prata gärna med studievägledare på läkarprogrammen; om ngn vet mer än andra, så borde det vara just de. Lycka till!