Magnus
    Jag går i 9an just nu och börjar få lite smått panik.. Jag vet inte vad jag vill bli! Har sökt teknikprogrammet men sökte det mest för att få en hyfsad bred linje inför högskolan. Men jag vet inte om det passar mig? Vill gå högskola och dom andra högskoleförberedande programmen passar mig inte riktigt heller. Har du tips på vad man ska göra för att ta reda på vad man vill? Kan jag ta ett år utan skola för att fundera på vad jag verkligen vill, måste jag prata med min SYV då?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Ja, ibland är det inte lätt att välja om man inte tycker något passar. Har du kollat på Yrkesprogrammen? Dom är ändå tolv stycken. Fördelen med ett yrkesprogram är att du kan få både en yrkeskompetens och en högskolebehörighet. Du väljer till svenska och engelska under din gymnasietid så kan du även söka högskola om du vill det efteråt. Är du duktig i matte kan du även välja till det - så breddar du ännu mer.

    Om du ska ta ett sabbatsår så är det ju bra att du pratar med din familj och Syv på din skola om vilka alternativ du har - om du har möjlighet att jobba är ju det bra. Viktigt kan vara att uppehålla rutiner och läsa böcker, räkna lite matte under tiden så du inte tappar plugget helt. Lycka till