Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag känner inte till några förbud mot att läsa samma kurser i vilka man redan fått godkända betyg - på universitetsnivån. Men varför ska du läsa samma kurser igen? Om du menar att du har fått godkända betyg i kurserna (du skriver "har gått") då kan du kanske läsa andra kurser för att inhämta mer kunskap och ha fler högskolepoäng (totalt). Även om det endast är 180 hp i kandidatexamen, så är det bra att ha fler godkända högskolepoäng. Det ser bra ut i CV. Och om du senare vill söka till utbildning på avancerad nivå, t.ex till masterprogrammet då är det bra att ha samlat på sig så många godkända hp som möjligt för att ligga bättre i konkurrensen om utbildningsplats.
    Om du av ngn anledning vill läsa samma kurser i vilka du redan har godkända betyg men din institution säger att du inte får göra det, fråga dem Varför? Vad baserar de det påstående på? I vilka styrdokument står det att man inte får läsa samma kurser i vilka man redan har godkända betyg i? Du kan också kontakta UHR, universitets- och högskolerådet och UKÄ, universitetskanslers ämbetet och du får sedan (gärna) återkomma och berätta för oss vilka svar du fick från UHR och UKÄ. Vi på FRåGA SYV är inte experter på just den typen av frågor, så det kan inte uteslutas att jag ger dig "fel svar"; det svaret jag är att jag känner inte till några förbud mot att läsa om samma universitetskurser i vilka man redan har godkända betyg i. Att jag inte känner igen någon sådan regel, betyder dock inte till 100% att den regeln inte finns.

    Studie- och yrkesvägledare
    • mjo : Ber om ursäkt för otydlig fråga. Min tanke är att tillgodoräkna kurserna som jag redan har läst. På hemsidan står det att det går bra att söka till programmet om man har gått en av kurserna, men att om man har gått båda två så "bör man inte söka".
    • Milla : Det låter ganska märkligt. Kan du skicka snabblänk till webbsidan där det står? Fråga annars de som är sidansvariga vad de menar och vad de baserar den "rekommendationen" på. Vad jag vet, så har alla rätt att söka till vilka utbildningar de vill, alltid. Sedan är det en annan "femma" om man blir antagen eller inte. Att skriva "bör inte söka" (om de nu gör det) kan tolkas på flera olika sätt. Det står i alla fall inte att det är "förbjudet att söka", eller hur? Så, jag tycker att du kan söka och bör söka om du vill gå det programmet.