Stressad Tonårig
    Hej! Jag går i nian och har gymnasievall just nu. Jag är väldigt kluven om jag borde välja Naturvetenskap eller inte. Mina betyg är okej med ett snitt av 267 i merit. Jag har B och ett A i alla NO ämnen och ett C i matte. Och ja det kanske värkar bra men det är det inte ALLS! Mina NO ämnen är bara bra eftersom jag svarade bra på alla frågor vår lärare gav oss som uppgift men jag har glömt allt och inget fastnade i mitt huvud och jag använde mig även mycket av hjälp från andra samt internet som hjälp för att besvara frågorna. Jag höjde mig nyss i matte från ett D till ett C men är inte säker alls när det kommer till matte.

    Mina föräldrar vill att jag ska välja Natur samt bli apotekare/läkare och jag är faktiskt okej med att bli läkare men jag har hört så mycket om att man måste ha nästan A i alla betyg för att komma in på läkarlinjen, något jag vet att jag inte kommer att kunna klara.

    Min studieteknik är inte den bästa och jag gillar att ha fritid vilket jag vet kommer att försvinna om jag väljer natur. Så många säger till mig att "ta det du känner för" eller "ta något du är intresserad i" men hur ska jag göra det när jag vet att jag inte kommer att lyckas med det hur mycket jag än försöker. Jag vill gärna flytta från Sverige till ett land där jag kan känna bra i lön utan att skatten ska behöva ta så mycket från mig och det värkar som om jag inte har något annat val än att bli läkare.

    Jag känner mig så stressad och mår dåligt varje gång jag tänker på att välja gymnasielinje. NP kommer också att sänka mig eftersom vår rektor vill att vårat slut betyg ska vara samma betyg som vi får på NP och detta är något jag är hemskt rädd för.

    Vad ska jag göra? Jag tror nog att jag är ett hopplöst fall. Inget intresserar mig och jag har inga favorit ämnen. Det hade varit kul att gå juridik linjen men vill inte ta det eftersom jag vill flytta från Sverige och om jag går juridik så kommer det göra allting svårare för mig (inga jobbmöjligheter osv). T_T

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du står inför ett viktigt beslut, och det är fullt förståeligt att du känner dig stressad. Det är viktigt att komma ihåg att ingen är ett hopplöst fall och att det alltid finns olika vägar att gå.

    Först och främst, att välja gymnasieprogram är ett stort steg, men det är inte ett beslut som bestämmer hela din framtid. Många hittar sin väg senare i livet, och dina val nu låser inte in dig för alltid.

    Vad gäller Naturvetenskapsprogrammet, är det ett krävande program, men det öppnar också många dörrar för framtida studier och yrken.
    OBS! kom ihåg att det finns många yrken inom sjukvård och naturvetenskap (förutom yrket Läkare) som du gärna får överväga att satsa på. Kasta gärna ett öga på fler yrken, t.ex kan du börja med att titta på... (yrkesnamn i listan nedan är klickbara länkar som leder till yrkespresentationerna på www.framtid.se)

    Antropolog

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Farmakolog

    Forskare

    Genetiker

    Högskolelärare

    Idrottsmedicinare

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Tandläkare

    Veterinär

    Om du känner att du inte är säker på dina kunskaper i NO-ämnena, kan det vara värt att fundera på hur du lär dig bäst och om du kan hitta studietekniker som passar dig. Kika gärna på gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik
    Det är också viktigt att ha balans i livet och se till att du har tid för avkoppling och fritidsaktiviteter, oavsett vilket program på gymnasiet du väljer.

    Om du är intresserad av att flytta utomlands i framtiden, finns det många vägar att ta som kan leda till bra jobbmöjligheter och en god inkomst. Det är inte bara läkaryrket som kan ge dessa möjligheter.

    Slutligen, om du är orolig för dina nationella prov och hur de kan påverka ditt slutbetyg, kan det vara bra att prata med dina lärare eller studie- och yrkesvägledare på din skola om hur du bäst kan förbereda dig.

    Kom ihåg att det är okej att känna sig osäker, och att det är okej att inte ha alla svar just nu. Dina val idag är viktiga, men de är inte slutgiltiga och du kommer alltid ha möjligheten att ändra riktning senare i livet.
    Tips! kika gärna på VO - oavsett var man jobbar är det alltid jättebra att kunna ge första hjälper och ha grundläggande kunskaper i medicin och omvårdnad. På sikt kan man bli behörig till läkarprogrammet även med examen från VO  eller från något annat gymnasieprogram än Naturvetenskapsprogrammet.

    Du har ännu ganska god tid på dig för att du kan ändra ditt gymnasieval t o m sista dagen i omvals-/nyvalsperioden som brukar ligga senare på våren.

    Studie- och yrkesvägledare