Jens

    Hej, jag fick ett C i matte 1c förra terminen och pågrund av distansen så har jag sänkt mig till ett E i matte 2c medans jag annars har ett snittbetyg av B i tekniklinjen. Mina föräldrar vill att jag ska gå på sommarskola pågrund av min matte. Borde man det ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ Jens!
    Fick du veta att du får gå på sommarskola? Det vanligaste är att endast elever som fick F i en obligatorisk kurs inom ämnena matematik, svenska och engelska kan få möjlighet att gå i sommarskola, men inte ens de får alltid gå i sommarskola. Ibland finns det ingen sommarskola, över huvudet taget. Om du fick erbjudande att gå i sommarskola, så tycker jag det är en stor förmån som du borde utnyttja (det är långt ifrån alla som vill eller behöver som får gå i sommarskola).

    • : Min skola har sommarskola men jag blev inte kallad. Mina föräldrar vill att jag ska gå ändå
    • Anna :

      jag är inte säker att du får. Det är begränsat antal platser och oftast är det endast elever som fick F i kurserna eller inte kunde delta i en obligatorisk kurs (t.ex pga sjukdom) som kan få plats i sommarskolan.

    • Anna : Du får gärna återkomma och berätta om du fick gå på sommarskola eller inte. Vi vill också lära oss mer om hur det kan gå med olika utbildningsfrågor! Många ggr är det inte så exakt, "svart-vit" utan kan vara "lite hur som"... med lokala regler och diverse undantag, så vi är alltid ute efter att skaffa mer erfarenhet i hur det kan gå i olika utbildningssituationer. Vi tackar för input, tips och berättelser om hur det går, bl.a i frågor om sommarskola! :)