Elin
    Hej,
    Jag ska söka in till universitet nu i vår, och står mellan civilingenjörsprogrammet bioteknik eller nutritionsprogrammet i Stockholm. Jag tittar på en del aspekter, och en av dessa är arbetsmarknaden. Är arbetsmarknaden bred efter nutritionsprogrammet, och är det lätt att få arbete? Vilket program skulle ni rekommendera i förhållande till konkurrensen på arbetsmarknaden?

    Med vänlig hälsning,
    Elin Lindbom

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    nutrition-programmet är på 3 år och civilingenjörsprogrammet - på 5 år. Det är inte lätt att veta hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3 år, men ännu svårare att sia om hur det kommer se ut om 5 år.
    Men om du efter 3-årigt nutrition-programmet läser vidare - masterprogram, blir det sammanlagt ändå 5 år.
    Vad vi "vet" idag (som prognoser ser ut), så är utsikter på arbetsmarknaden goda både för nutritionister och för civilingenjörer.
    ***
    Ngt som du säkert själv tänkt på är att du kan söka båda de utbildningar, men du måste prioritera: i första hand, i andra hand.
    Vill du börja jobba så fort som möjligt, är ett 3-årigt program att föredra, för att man blir klar snabbare /det är också ngt. som är uppenbart - så det har du själv tänkt på, antar jag/.