Elin

    Hej! Jag läser just nu fristånde kurser och min plan är att ta en kandidatexamen med huvudämne sociologi. Jag har läst sociologi 1, kriminologi 1 och psykologi 1. Nu läser jag sociologi 2 samt en juridisk översiktskurs. Nästa termin ska jag läsa sociologi 3 men sedan behöver jag också en 15hp kurs till för att komma upp i 180hp. Jag undrar därför om det finns några speciella kurser eller områden som är meriterande att ha läst när man ska söka jobb sen? Finns det kurser som kan vara bra att ha läst till exempel? Eller har ni något förslag på typer av kurs jag skulle kunna läsa som de sista 15hp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du gjort planering mot kandidatexamen tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen? Om du gjorde en sådan planering (vilket vi absolut rekommenderar att man gör) och fick svar att du kan ha "vilka 15 hp som helst till" i din examen då finns det mycket att fundera över - det finns många universitetskurser á 15 hp men om de är av intresse för dig och kommer ges på distans eller på det lärosäte där du kan/vill läsa på skolan (bundet, på plats) kan vara "en annan femma"... Jag undrar också om det skulle gå bra för dig att ta in två stycken 7,5 hp-kurser in i din examen, i stället för en 15 hp-kurs?
    Vad gäller innehåll i kurserna, så tycker jag att "arbetsrätt" och liknande områden är bra att ha kunskaper inom (med tanke på att du vill få jobb efter din examen, om jag förstår dig rätt, och inte i första hand fortsätta läsa på avancerad nivå, t.ex på ett masterprogram). Men att endast ha läst 15 hp inom arbetsrätt kommer tyvärr inte göra dig konkurrenskraftig "mot" de som har långa utbildningar inom det område. Varför tänker jag på just arbetsrätt? Jo, för att enligt den information jag har så efterfrågar många arbetsgivare kunskaper inom arbetsrätt om man ska jobba med någon sort HR- eller PR-inriktning i sin anställning. Men jag kan lika gärna rekommendera läsa ekonomi eller företagsekonomi (för att även de kunskaperna efterfrågas på arbetsmarknaden, efterfrågas i mycket hög grad).
    OBS! utbildningsutbud förändras och exakt vilka kurser och var (på vilka lärosäten) som kommer bli sökbara när det blir dags för dig att söka, får du se när anmälningsperioden startar.
    Jag kan nu endast komma med några exempel på vad som ev kan finnas i utbildningsutbudet (jag tittar på vad som finns idag, men, som sagt, mycket kan förändras tills dess det blir dags för dig att göra anmälan).
    Se några Exempel på kurserna (nedan) som du gärna får titta på men samråd också gärna med studievägledare på den institutionen där du ska ta ut din examen:
    Allmän rättskunskap och arbetsrätt, 15 hp - Uppsala Universitet;
    Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp - Jönköping University;
    Arbetsinriktad rehabilitering, 15 hp - Malmö Universitet;
    Arbetslivets juridik I, 15 hp - Stockholms Universitet;
    Arbetsmarknad och samhällsekonomi, 7.5 hp - Högskolan i Skövde;
    Arbetsmiljö, 7.5 hp - Linnéuniversitetet;
    Arbetsmiljö och organisation, 7.5 hp - Luleå tekniska universitet;
    Arbetspsykologi, 7,5 hp - Luleå tekniska universitet;
    Arbetsrätt, 15 hp - Luleå tekniska universitet;
    Arbetsrätt, 7.5 hp - Mälardalens universitet
    Arbetsrätt, 15 hp - Malmö Universitet
    Arbetsrätt, 7.5 hp - högskolan i borås
    Arbetsvetenskap - förändringsarbete, 7.5 hp - högskolan i Halmstad
    Att hantera konflikter, 7.5 hp - Örebro universitet
    Att hantera konflikter i arbetslivet, 7,5 - Stockholms universitet
    Digitalt arbetsliv: strategier för det nya normala, 7.5 hp - Umeå Universitet
    Ett hållbart arbetsliv i tid och rum, 7,5 - högskolan Kristianstad
    Folkhälsovetenskap - folkhälsoarbete, 15 hp - högskolan i Halmstad
    Arbetsmarknadsekonomi, 7.5 hp - Umeå universitet
    Att utveckla organisationer och ledarskap, 7.5 hp - Mälardalens universitet
    Beteendeekonomi med företagsekonomiska tillämpningar, 7.5 hp - Högskolan i Gävle
    Den effektiva organisationen, 7.5 hp - Mälardalens universitet.

    Studie- och yrkesvägledare