Erika
    Hej!
    Jag undrar om det inte finns någon utbildning som "Butikssäljare" eller dylikt? Jag skulle så gärna byta yrke och börja jobba inom handel. Jag jobbar just nu inom vård & omsorg och är utbildad Undersköterska & Massör.
    Vad ska jag välja för inriktning då alla utbildningar ni erbjuder verkar va påbyggnads utbildningar till folk som redan arbetar/arbetat inom handel?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, eftersom butiksäljare är en gymnasial utbildning eller mer erfarenhetsbaserad - man kanske halkade in i branschen via extrajobb eller sommarjobb så finns det inga direkta eftergymnasiala butiksäljarutbildningar. Om du letar inom Yrkeshögskolan så kan det vara svårt eftersom just butiksäljare inte är ett område där det råder brist på arbetssökande. Yrkeshögskolan siktar in sig på områden där det först och främst finns en arbetsbrist.

    Däremot så finns det som du säger en hel del påbyggnadsutbildningar inom butik eftersom det är där bristen finns.

    Hittade dock denna när jag googlade runt på Butiksäljarutbildningar - så även om de kan vara lite trixigt och hitta dom så finns det ändå på vissa platser - http://www.handelnskompetensbyra.se/web/yrkesutbildning_-_vuxen.aspx

    /Lena, Syv