strand91

    Hej! Jag har pluggat till en högskoleexamen med inriktning mot fastighetsförmedling på 120hp. Jag skulle gärna vilja använda denna utbildning till vidare studier.

    Det som är mest intressant är masterutbildningar inom företagsekonomi. Där behövs dock en kandidatexamen med 90hp inom företagsekonomi. Kan jag då plugga till 90hp i enskilda kurser om företagsekonomi och sedan ansöka till denna utbildning?

    Skulle jag få en kandidatexamen av det och vara behörig att söka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Du kan få lite olika svar från olika lärosäten. Det som absolut behövs är att du får godkända betyg i 90 hp i ditt huvudämne. Om du vill att ditt huvudämne blir Företagsekonomi, då rekommenderar jag att du läser Företagsekonomi, 30 hp och sedan två fortsättningskurser á 30hp/styck i just företagsekonomi. Kandidatexamen kan du ta ut på den institutionen där du läser din kandidatkurs. Det är fördelaktigt att läsa alla 90 hp i huvudämnet på samma lärosäte. Mer information får du från den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen.

    Studie- och yrkesvägledare