Hanna

    Hej! Jag har funderat lite på att bygga min egen examen som kan leda till jobb som handläggare. Vilket huvudämne bör jag rikta in mig på om jag vill få ut en passande examen? Och vad för slags övriga kurser skulle vara lämpliga att ha för att det ska godkännas som en kandidat? Slutligen, kommer det komma att kallas för något specifikt i slutändan, tex beteendevetenskapliga programmet, eller hur funderar det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns väldigt många olika slags "handläggare", t.ex bygglovshandläggare och utbildning till det yrke ligger i Sverige inom Yrkeshögskola. Så, du behöver avgränsa (bestämma dig) för vilken sort handläggare du i framtiden vill jobba som. Handläggare är i grunden Administratör. Som handläggare kan man vara anställd inom olika branscher, exempelvis på Försäkringskassan eller annan myndighet, på olika företag och inom olika organisationer. Tänk på att det inte är ett absolut krav att ha en högskoleutbildning om man vill jobba som handläggare. Många gånger räcker gymnasial utbildning och så får man "inskolning"/fortbildning på sin arbetsplats efter anställningen.
    Titta på följande yrkespresentationerna, är mitt råd:
    yrke/lss-handläggare
    yrke/klienthandläggare
    yrke/inkassohandläggare
    yrke/folkbokföringshandläggare
    yrke/ekonomihandläggare
    yrke/arbetsmarknadshandläggare
    yrke/antagningshandläggare
    yrke/adoptionshandläggare

    Studie- och yrkesvägledare