Rashid
    Hej!

    Jag läser mitt sista år på gymnaiset och tar studenten i år. Mina merit ligger på 17,5 och jag är intresserad av att studera till en civilingenjör program på 5 år.

    Jag tänkte på byggnads ingenjör men enligt webbsidan studera.nu så finns det endas 3 års utbildning inom byggteknik alltså en "högeskolingenjör utbildning". Kan jag läsa 2 år master efter det? För att bli civilingenjör, finns det möjlighet till det och har jag garanti?
    Eller kan det finnas en civilingenjör program i byggnad också?

    Jag tänker läsa i Västerås på MDH då :) Jag skulle vara tacksam för svar men snälla var tydliga, jag har redan läst några andra frågor här om det och tyvärr inte förstått någonting av det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rashid.
    Om du vill läsa just på Mälardalens högskola då får du se vilka utbildningar som kommer starta hösten 2021 just på det lärosäte. utbildningsutbud kommer fastställas till mitten på mars 2021. Som det ser ut än så länge så kan jag inte se att ngt civilingenjörsprogram i bygg skulle starta på just den skolan, se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q
    Du kan kontakta studievägledningen på Mälardalens högskola och fråga om det finns planer på att på den skolan starta civilingenjörsprogrammet i byggnad.

    Om du väljer läsa högskoleingenjörsprogrammet kan du se sen vilka masterprogram som kommer att finnas att söka till när det blir dags för dig att söka till utbildning på avancerad nivå. Ingen vet vilka utbildningar som blir sökbara om 3 år... Det kan inte finnas ngn garanti på att du ska kunna gå masterprogrammet efter högskoleingenjörsprogrammet och bli civilingenjör sen.

    Om du vill komma på utbildning som leder till civilingenjörsexamen, måste du söka till de femåriga civilingenjörsprogrammen. Om inga passande program finns att söka i Västerås, överväg att söka i andra städer och flytta till utbildningsort, om du kommer in på det programmet du vill gå. Ser att det finns civilingenjörsprogrammet "inom byggteknik" på Luleå tekniska högskola och på KTH i Sthlm.

    Om yrket Civilingenjör (allmän info) kan du läsa på framtid.se/yrke/civilingenjör men om man läser 3 år på grundutbildningen och tar ut kandidatexamen eller yrkesexamen och läser sedan 2 år (masterprogrammet) kan man ha mycket liknande kunskaper och kan ta samma typer av jobb på samma lönenivå som de som är civilingenjörer. Är det viktigt för dig att just få "titel civilingenjör"? Varför är det viktigt för dig?

    Sammanfattning
    Man kan inte veta med säkerhet vilka utbildningar blir sökbara längre fram. Ingen kan ge dig ngn garanti på att komma in på masterprogrammet.
    Du får gärna kontakta studievägledare på lärosätena där relevanta utbildningar ges och samråda med dem.

    • Anna : Vi på FRåGA SYV är "allmänna vägledare", ej experter på just byggsektorn eller civilingenjörsutbildningar, så vi kan inte alla de detaljerna som studievägledare på de institutioner där relevent utbildning ges, kan. Vänd dig till specialister, alltså till studievägledare på just de institutioner som utbildningar på högskolenivå inom "byggnadsteknik" och "samhällsbyggnad" - du kan bl.a fråga där om det är "samma sak" eller inte. Du själv kan jämföra kursinnehåll i programmen. Du kan också söka svar hos studerande ambassadörer som brukar finnas på lärosätena, som själv läser på skolan och kan detta "inifrån", som studerande känner till. Vilka masterprogram och var som kommer finnas om 3 år vet man idag inte. Utbud på svenska högskolor och universitet kommer fastställas till första dagen i anmälningsperioden, som ligger i år - den 16 mars (oftast är det på Eftermiddag, efter kl.13 under första dagen i anmälningsperioden som man kan se hela utbudet). Om du vill försöka få förhandsinfo, vänd dig till studievägledare på MDH som borde redan nu veta om civilingenjörsprogrammet inom bygg kommer starta på deras skola till hösten.