Anas
    Hej!
    Jag har gått mitt andra år i naturprogrammet och kommer till höst gå mitt sista år. Jag har planerat för att läsa kurserna; eng7 matte5 och matte spec för att få fullt med meritpoäng. Jag har ocksâ läst modersmål 1 och 2, och jag fick A i både kurserna och kommer med säkerhet få ett till A i modersmål 3. Min fråga är, stämmer det att jag bara behöver få godkänt i de ämnen som ger merit poäng, och sen kan jag använda modersmåls betygen istället?
    Alltsâ, om jag får ett E i eng7 och jag redan har ett A i modersmål 1, kan jag då få merit poäng för eng7 och betyget A för det vanliga jämförelsetalet (?)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, det stämmer inte alls.
    Du kanske läste info om meritpoäng för de som gick ut gymnasiet  år 2013 och tidigare och fick i slutet av år 3 ett Slutbetyg. reglerna var annorlunda för dem.
    Du,som läser mot Examensbevis kommer få betygen i de kurser som ger dig meritpoäng, inräknade även i ditt jämförelsetal - du vinner, alltså, på att få så höga betyg som möjligt i kurser som ger meritpoäng.
    ***
    ang. kurser i Modersmål
    Du, som har höga betyg i modersmålskurser, försök se till att du får dem Inom "Vanliga kurser", ej utökade. För att i fall kurser i modersmål blir i ditt examensbevis U-kurser, markerade med "U" (utökat program), kommer i så fall de betygen inte räknas in, alls. Det blir då för ditt meritvärde som om du ej läste kurser i modersmål, över huvudet taget.

    Liselotte

    Kika gärna på Programplan_NA.pdf och det finns utrymme för kurser i modersmål inom "vanliga kurser", Om man har en kurs, t.ex Modersmål 1 som ersättning för "moderna språk" inom Programgemensamma ämnen; och två resterande kurser i Modersmål (Modersmål2 och Aktiv tvåspråkighet) - inom Individuellt val.

    • : Menar du att kurser markerade med "U" inte räknas med i meritvärdet? Hur bestäms vilka kurser ska vara markerade med U och hur ändrar jag om det?
    • Mikael :

      Har du redan fått ut ditt examensbevis? I examensbeviset som redan är utfärdat kan man inte ändra ngt.
      De som läser mot examensbeviset på gymnasiet kan ibland, enligt rektors beslut, läsa en eller några få U-kurser, utökat program. Det bör framgå av rektors beslut vilka kurser eleven fick läsa som U-kurser. Betyg i U-kurser räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I alla andra fall räknas inte betygen i U-kurser in i jämförelsetal och på så sätt har ingen påverkan på meritvärde, alltså blir det (formellt sett) som om eleven ej läst kurserna - kunskaperna behåller man givetvis, men betygen kanske man inte har ngn användning för, i alla fall inte vad gäller söka till svenska högskole-universitets utbildningar.