user485

    Hej! Just nu har jag valt teknik. Men är osäker på om det är rätt val. Känns som att jag borde valt samhällsvetenskap eller natur-sam istället, då dessa utbildningar tilltalar mig mycket mer. Borde jag byta eller inte? För att tillägga gick jag ut grundskolan med 330 i merit så förutsätter att jag hamnar långt fram i kön, om det nu har någon viktig betydelse.

    Först och främst kan jag byta? Eller är det för sent? När blir det för sent? Kommer jag behöva läsa om kurser eller inte?

    Dessutom undrar jag om jag kommer få ett val när/om jag kommer in. Kan jag tacka nej till platsen? Eftersom jag fortfarande inte är säker på vad jag vill.

    Sist men inte minst undrar jag om jag bör vänta med att göra ett omval, eller om jag borde göra det nu. Bör jag känna efter? Bör jag vänta ett tag och känna efter mer för bli säkrare i mitt val, eller ska jag ska göra det nu för säkra min plats tidigare och för att missa mindre av kurserna.

    • Ludmila : Har du börjat läsa årskurs 1 nu, i augusti 2023? Utifrån din ålder så borde du inte ha hunnit läsa år1 på gymnasiet förra läsåret. Så, du är i självaste början av gymnasiet nu, stämmer det?
    • user485 : Precis, det stämmer.
    • Milla : Då har du fått svar från mig (se nedan). Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är bra att du har höga betyg från grundskolan. Men att "hamna långt fram i kön" när man gör omval sent, brukar inte vara möjligt.
    Gymnjasieantagningskanslierna brukar ställa elever som gör omval sist i kön, om omval görs Efter sista dagen i omvalsperioden,  och omvalsperioden låg under våren när du gick i årskurs 9 på grundskolan och slutade någon gång under "sen vår", kanske t.ex 5 maj (olika datum i olika delar av Sverige).
    Du kan kontakta gymnasieantagningskansliet med frågan om var lediga/tomma platser finns på de programmen som du är intresserad av. Om det inte finns några lediga platser, då blir det kanske inte möjligt att byta... för att gymnasieskolorna fyller på från RESERV-kön (vid avhopp). Det är endast i fall ingen reservkö finns att "ta av", då kan en elev antas "vid sidan om".
    Detaljerna kring administration kring gymnasieantagning kan skilja sig av ganska mycket i olika "gymnasievalsområden", alltså mellan olika gymnasieantagningskanslier (hur de sköter det). Därför måste du i första hand vända dig till ditt kansli för gymnasieval. Det kan hända att just ditt gymnasieantagningskansli har publicerat information om var lediga (tomma platser) finns, inom ditt gymnasievalsområde.
    Sedan brukar det finnas "ett visst datum" (lite olika i olika delar av Sverige) när gymnasieskolorna "tar över" antagningen - från gymnasieantagningskanslierna. Det kan t.ex vara 7 september (bara för att ta ett exempel). Efter det datumet kan gymnasieskola anta en ny elev själv, men om det inte finns någon ledig plats, då kan inte skola anta en ny elev. En skola kan inte heller "sparka ut" en antagen elev med lägre betyg från grundskolan för att en annan elev med högre betyg vill ta den platsen. Är man ANTAGEN, så har man rätt att läsa.
    Du är osäker om du vill byta eller inte ... men jag försöker förklara att det kanske inte finns någon möjlighet att byta (du får undersöka den frågan, om du vill - vänd dig till ditt gymnasieantagningskansli). Det är annars inte förbjudet att fråga på skolorna, men det är mycket möjligt att de svarar att innan "ett visst datum" så kan inte en enskild skola anta en ny elev i årskurs 1 (förbi gymnasieantagningskansli).
    Det som ingår i dina rättigheter är att fram t o m det året du fyller 19 år söka om till år1 på gymnasiet - under val och/eller omvalsperioden. Du har alltså rätt att göra omval (ny val) under nästa läsår - söka, alltså, till ett nytt program till hösten 2024. Fram tills dess råder jag dig att läsa där du är ANTAGEN (om du inte skulle lyckas byta nu) och göra ditt bästa i varje kurs du läser.
    Många kurser är exakt samma på alla gymnasieprogram - t.ex svenska 1, religionskunskap 1, engelska 5, idrott och hälsa 1. Sedan finns det, så klart, mycket som skiljer programmen åt - t.ex läser man svårare matematik på teknikprogrammet än på samhällsvet.programmet. Men på inriktningen "sam" NA läser man samma spår i matte, c-spåret, som på teknikprogrammet och man läser också fysik och kemi både på NA och TE. Om du inte trivs med att läsa fysik och kemi och svårare matte, då är det i så fall inte till NA du bör försöka byta, utan till något annat program.
    Du får gärna jämföra programplaner för NA och TE:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    Sammanfattning
    Det är inte säkert en elev kan byta gymnasieprogram även om hen har mycket höga betyg från grundskolan. Om ingen ledig plats finns på en utbildning dit du vill byta, då kan du tyvärr inte byta. Du har rätt att söka om till nästa läsår: gör ditt val under val- eller omvalperioden (hos gymnasieantagningskansliet).
    Om det visar sig att ledig plats finns och du kan byta nu, be om att provgå på "det nya programmet" under minst en skoldag innan du bestämmer dig för att byta, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare