Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste snarast prata med personal på din skola - börja med studie- och yrkesvägledare men ytterst ansvarig på en skola är Rektorn. Det finns inte någon generell regel som skulle gälla på alla skolor när det är för sent att byta en kurs ... Det är upp till personal på din skola att svara på den frågan. Det som kan utgöra hinder är att det t.ex är fullt i de studiegrupperna som läser de kurserna som du vill byta till. Ett annat hinder är att läraren som undervisar i den kursen som du vill byta till säger att studiegruppen har redan avklarat så pass stor del av kursen att du inte kan läsa ikapp utan att läraren måste lägga mycket tid på att introducera och handleda dig och det kanske läraren inte har någon som helst tid för - eftersom hen redan är överhopad med arbetsuppgifter. Rektorn kan mer eller mindre beordra läraren att ta in en elev även när det har gått en del av kursen, men jag kan inte lova dig att rektorn på din skola kommer göra det (för att det beslutet kan drabba inte endast den undervisande läraren, dig som elev men även andra elever som får mindre ujppmärksamhet och lärartid riktade mot sig, för att det ska gå till dig som hoppar in i kursen under kursens gång.
    Agera snabbt nu! ju snabbare du försöker byta desto större är chansen att du ska få byta.
    Lycka till!
    Du får gärna återkomma och berätta hur det gick (vilka svar du fick från personal på din skola). Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare