Kevin

    Jag har ångrat valet att gå ekonomi. Kan jag byta till natur

    • Elev : Jag är absolut ingen syv, jag såg din fråga längst upp när jag kom till min fråga men om du ska bytta i samma skola så är det lättare för att samma rektor osv.. Förra året så bytte någon till min teknik klass från samma skola men i början blev det ganska jobbigt för han för man måste ta igen allt vi har gjort under en hel månad men sen hann han ikapp å allt blev som vanligt. Annars vet jag inget.
    • Peter : Tack Ene för din kommentar. Dock är min åsikt att det är oftast lättare att byta från samma program (till en annan skola) än till ett annat program (på samma skola); anledning: man läser på en annan skola samma kurser som man vill hoppa in i - på en annan skola. Jag skriver nu ett svar, se nedan.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kevin;
    att komma in på en gymnasieskola på andra sätt än genom att göra ansökan via gymnasieantagningen, hör till Undantagen.
    Rektor beslutar om undantag kan beviljas. Du måste därför kontakta rektor på den skolan dit du vill byta. Om det är byte inom samma skola du önskar, då är det din rektor på din skola som du måste fråga om det. På större skolor kan finnas flera rektorer (programrektorer; en rektor för varje program och så gymnasiechef "över" dem rektorerna).
    Svårigheter som jag ser: i första hand matematiken. På Naturvet.programmet läser man svårare spår i matte (c-spår) och läser det i högre takt. "natureleverna" kan på vissa skolor få betygen i kursen Matematik 1c redan till jul eller i början av vårterminen för att direkt påbörja läsa Matematik 2c. Jämför: på Ekonomiprogrammet läser man medelsvårt spår i matte, b-spår och läser en kurs per läsår, alltså betyg i matte 1b sätts till sommaren (i slutet av maj - början på juni). Så, natureleverna har hunnit läsa mycket mer matte än du läst på ekonomiprogrammet fram tills nu.
    I kombination med andra svårigheter (du ligger "efter" i alla de kurserna som natureleverna läste men som du ej läste på ekonomiprogrammet) så kan det bli mycket tufft både för dig och för lärarna, som behöver hjälpa dig att läsa ikapp, och av den anledning kan rektorn säga Nej till bytet, även om ledig plats finns.
    Hälsningar och lycka till!
    Peter

    • : Men är det så att det går att byta från dessa linjer i tvåan eller vad är det för svårigheter med att byta i tvåan
    • Anna : Om du menar att du efter 1 år på ekonomiprogrammet vill börja år 2 på naturvetenskapsprogrammet, så tror jag inte du kan göra så: svårigheter är att på NA läser man hela matematik 1c och minst halva kursen matematik 2c samt fysik och kemi under första året. I år 2 på NA fortsätter man med matte 2c (från mitten av den kursen) eller så har man redan avklarat matte 1c och 2c under första året och börjar läsa matte 3c direkt när årskurs 2 börjar. Det realistiska alternativet är att börja Naturvet.programmet från år 1 från nästa höst.