Ali
    Hej!
    Det är nämligen såhär att jag ska börja Naturvetenskapsprogrammet i Augusti, och redan nu känns det som om det var helt fel val. Jag är verkligen inte intresserad av matematik, fysik och allt det där, det känns bara jobbigt när jag väl läser lite om det, trots att jag under en viss period var väldigt intresserad av NO ämnena. Men inte nu längre.. Anledning? Jo, jag blev egentligen ''tvingad'' till och välja Natur av mina föräldrar, eftersom det är en bred linje, och just den linjen som är svårast att komma in på.
    Jag har 285 poäng, vill så gärna ta Samhälle, det känns som om jag fått 285 i onödan om jag kommer in på ett samhällsprogram där det finns lediga platser, där meritpoängen ligger på ca. 200 poäng.

    Om jag byter nu, så kommer jag förmodligen in i en skola där det finns lediga platser, och förmodligen är det inte just den skolan jag vill in på.

    Så, ska jag vänta ett år med att söka till nästa gymnasieval, så kan jag under 1 år plugga samhälle hemma och förbereda mig inför nästa år?
    Eller har jag möjligheten till att redan från början få ett anpassat schema och läsa in de kurser som inte ingår på natur, och sedan byta 2 året? Är det då fullt möjligt att jag har möjligheten att byta 2 året? Vore väldigt tacksam för ett svar, känns som om mitt liv är slut, är väldigt deppig, önskar verkligen att jag får ett svar!
    MVH

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, hrmm...jag blir lite konfunderad på hur du tänker. Jag möter ofta inställningen att man "slösar" bort sina bra betyg genom att inte gå någonting annat än Natur. Men jag vill bara säga att du aldrig slösar bort höga poäng - jag lovar att du behöver dom på gymnasiet vare sig du går Natur eller Sam!

    Du kan kontakta din Gymnasieantagning (eller din Syv men risken finns att hen är på semester) och kolla om det finns lediga platser på de Samprogram du vill byta till. Är det kö och du ändrar ditt val så finns ju dock risken att du hamnar utan plats. Många avvaktar till skolstart och ringer skolan direkt för att kolla plats.

    Det låter som ett väldigt slöseri dock att stanna hemma första året för att sedan välja om. Det tror jag även dina föräldrar tycker. Om du stannar på Natur och läser dina kurser som du ska så kan det vara möjligt att byta till Sam i år två eftersom man läser snarlika kurser. Klarar du matten så kan du till och med ha den till godo. Dock är det upp till mottagande skolan att bedöma om du kan byta så det är inte solklart men finns det plats så kan det vara en bättre chansning än att du går hemma ett år.

    Så upp med hakan, ingen depp här inte - du har inte tagit 285 poäng för att deppa ihop! Var en strateg, ta reda på information, prata med din gymnasieantagning och om dina förutsättningar för att ändra ditt val eller vänta till skolstart. Lycka till!/Lena, Syv