Amanda
    Hej! Det är såhär att jag för närvarande går Restaurang och livsmedelsprogrammet, andra året, andra terminen. Jag trivs verkligen inte, varken med linjen eller klassen. Ämnena är bara jobbiga och jag går runt med ständig ångest. Jag valde den här linjen för att jag älskar att laga mat och för att jag skulle kunna ha ett yrke direkt efter skolan samtidigt som jag kan söka till högskola (eftersom jag valt till grundläggande högskolebehörighet så är detta då möjligt). Jag har alltid tänkt söka vidare men jag ville samtidigt ha något som jag kunde försörja mig på under tiden som jag pluggar på högskola. Nu orkar jag dock inte med den här linjen eller klassen mer. Jag har under hela tvåan gått runt och tänkt på att byta linje men plågats av det faktum att jag verkligen inte vill gå om hela gymnasiet och jag riskerar ju att behöva göra det. Ett år är helt okej, alltså att jag skulle börja om i tvåan, men jag vill inte börja ettan igen.

    Min fråga är då, kortfattat: är det möjligt att kunna byta från restaurang och livsmedelsprogrammet till Estetprogrammet med inriktning musik utan att behöva gå om ettan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Amanda!

    Jättetråkigt att du inte trivs på din utbildning. Skulle det hjälpa om du bytte skola men fortsatt på samma program, t.ex?

    Alla byten är det upp till rektorn på den "mottagande skolan". För det första, så måste plats finnas - men även om plats finns så kan rektor svara att de inte vill ta in en ny elev (det krävs avsätta resurser i lärartid för att kunna ge en ny elev möjlighet att läsa ikapp). Bedömer rektor att de resurser inte finns på skolan, säger hen Nej och då kan du inte byta.

    Det är, alltså, inte en rättighet att byta - utan din rättighet består i att kunna söka till åk1 på dina "gamla" grundskolebetyg.

    Du kan fråga på alla de skolor där du kan tänka dig att läsa på Estetiska programmet - och vi hoppas det går bra och håller tummarna!

    Andra alternativ är:

    - att söka till Folkhögskola (från den dagen du fyller 18 år kan du börja läsa på en Folkhögskola) och du tar med dig dina betyg från gymnasiet - men formellt sett kan man inte kombinera gymnasiet med Folkhögskola men i praktiken gör folkhögskola bedömning utifrån dina gymnasiala betyg och du kan bli klar med studier på den allmänna linjen mycket snabbare än de 3 år som det normallt sett, tar. Du kanske kan bli klar på 2 eller 3 terminer. Se på www.folkhogskola.nu - det går att hitta folkhögskola med Musikalisk inriktning.

    Förutom de alternativ som jag nämner ovan, så kan du kanske se om det skulle hjälpa om du bytte inriktning på ditt program (om din skola erbjuder flera inriktningar).

    När fyller du 18 år?

    Innan du blir 18, måste du få dina vårdnadshavares godkännande men när du blir 18, kan du t.ex hitta jobb och börja jobba, göra uppehåll i studierna... Be i så fall en sabbatsår på din skola - så att du kan komma tillbaka året därpå och avsluta gymnasiet. Annars så skulle du kunna jobba fram tills du blir gammal nog att börja läsa på komvux (och det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till och lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA