Emilie

    Hejsan :) Jag går just nu samhällsprogrammet med inriktning beteende och tycker om programmet ganska mycket! Känner inte alls mycket stress över att det är mycket plugg eller liknande. Har ett ganska litet kompisgäng och trivs inte speciellt bra då vi alla känns så olika och pga andra saker. Funderar på att byta till naturprogrammet på samma skola (som även har en större klass) då jag älskar lärarna och inte vill byta skola. Velade just mellan naturprogrammet och samhällsprogrammet då jag gjorde mitt val. Det känns dumt att byta bara på grund av klassen, men samtidigt känns det inte så rimligt för mig att gå med klassen i 3 år... Min fråga mer specifikt är hur det blir med kurserna som svenska, engelska och de som alla läser? Vet just nu att jag ligger på hög nivå i de flesta kurserna så ifall jag lyckas gå ut ettan med majoriteten A så har jag ingen större anledning till att läsa kursen igen så att säga (alltså svenska, engelska, idrott mm. som natur också läser). Hur brukar det gå till när man byter program efter att redan gått ett år på gymnasiet? Undrar också om det fortfarande går att ansöka till gymnasiet under omvalsperioden då jag inte gjort det än?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,
    det går att söka under Omvalsperioden.
    ang. hur det brukar gå till när eleven kommer in på ett nytt program och redan har godkända betyg i flera kurser... Det är lite olika.
    Det som gäller är bl.a: om man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, då är det det Högre betyget som gäller. Så om du t.ex har lägre än A i säg idrott 1 eller engelska 5, så kanske du själv vill läsa kurserna en gång till för att ha en chans att få högre betyg.
    Annars så vill eleverna ofta ha rätt till studiehjälpen från CSN (studiebidraget) och då måste man läsa på gymnasiet på Heltid. Och i fall man ej läser alla kurser som klassen läser, då läser man på deltid och med det inte har rätt till studiehjälpen.
    Om du inte vill läsa om alla kurser i vilka du redan har godkända betyg men vill ha rätt till studiehjälpen från CSN, och om din skola kan erbjuda dig läsa andra kurser på de timmarna som din klass läser "onödiga" för dig kurser (pga du redan har betyg i dem) - så går det också bra: om schemat stämmer, så kanske du kan lära dig ett nytt språk eller ta någon estetisk kurs eller en extra idrottskurs eller läsa programmering... bara för att ta några exempel.

    Vänligen
    L.

    Liselotte