Nanna

    Hej! Jag går i 9:an och ska göra mitt gymnasieval i vinter. Jag har varit rätt så säker på att jag vill gå teknik, med inriktning design och produktutveckling. Men igår var jag på öppet hus och då såg inte teknik särskilt intresseväckande ut. Sedan gjorde jag ett litet besök på estet programmet med inriktning bild och form, och kände att där var det mysigt. Jag gillar nämligen att måla och är ganska kreativ. Jag funderar på att ändra mig till estet, men jag är lite orolig kring vilka möjligheter jag har efter gymnasiet då. Jag vet att teknik är ett bredare program och att jag antagligen behöver lägga till vissa ämnen för att få samma förutsättningar. Jag vet också att jag vill bli någon sorts designer i framtiden. Men något jag inte vet är vilket program jag ska välja. Jag är inte rädd att teknik ska vara för svårt för jag har ganska bra betyg (A-B i det mesta). Men för att jag har så höga betyg så känns det också typ som att jag "slösar" dem om jag väljer estet. Förlåt om det blev rörigt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jo, jag förstår att det kan bli svårt att välja "rätt" program på gymnasiet. Du har höga betyg och är inte begränsad i valet på grund av ditt meritvärde (betygspoängen), du kan säkert komma in på nästan vilken gymnasial utbildning som helst, vilket kan göra det ännu svårare att välja!
    Du vill i framtiden jobba med design, skriver du men det finns många olika designer-yrken och därför också många olika utbildningar som leder till de olika yrken. Du får gärna kika på www.framtid.se - titta på många olika yrken men du kan börja med följande:
    yrke/grafisk-formgivare
    yrke/designmodellör
    yrke/designingenjör
    yrke/digitaldesigner
    yrke/modedesigner
    yrke/teknisk-designer
    ES, estetiska programmet är ett av de högskoleförberedande och inkluderar (som obligatoriska) de kurser som krävs för grundläggande behörighet till svenska universitet och högskolor. Läs gärna information om inriktningen Bild & formgivning på ES på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/bild-och-formgivning
    Du får också gärna kika på Programplan för ES>> I programplanen ser du vilka obligatoriska kurser som ingår. Vad gäller valbara kurser så bestämmer (i mångt och mycket) de enskilda gymnasieskolorna vilka kurser de kan erbjuda att välja mellan.
    Du har varit på öppna hus och det är jättebra! men mitt råd är att du även bokar "skuggning" (att bli gymnasieelev för en dag) på alla de program som du är intresserad av. Även möjlighet att göra PRAO på gymnasiet kan finnas. Genom att vara på gymnasieskolan, sitta på lektionerna och prata med gymnasieelever och lärare samt övrig skolpersonal kan du bekanta dig mycket mer med respektive utbildning och därefter kunna göra gymnasieval som du blir nöjd med!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nanna : Tack för så snabbt svar, jag ska kolla lite på länken du skickade.
    • Milla : All "blå text" i våra svar är klickbara länkar som leder till mer relevant information, så klicka gärna på alla "blåa ord" i mitt svar, ovan. Och lycka till med ditt gymnasieval!
    • Nanna : Tack så mycket för all hjälp! Jag får ta och göra lite noggrannare efterforskningar.
    • Milla : Bra, gör så! Men glöm inte att du kan komplettera för behörighet efter gymnasiet också! Mycket kan hända tills det blir dags att söka till utbildningar efter gymnasiet; du kanske får nya intressen och vill bli "någonting helt annat". Det går att ändra sig senare i livet, så gymnasieval är inte avgörande för hela din framtid!
    • Nanna : Absolut, jag får försöka att inte stressa upp mig för mycket. Ha en bra kväll!
    • Milla : Lycka till med ditt gymnasieval!
    Läs alla kommentarer