Kevin
    Jag går just nu mitt andra år i gymnasiet och börjar 3an efter somaren. Jag läser samhälle beteende. har länge funderat på byta linje till bygg eller annat praktiskt ämne då de teoretiska inte funkar så bra för mig. Är det svårt att byta såhär nära slutet? Vilka kurser måste jag läsa på nytt/läsa om? Kommer jag få börja i åk 1 vid eventuellt byte?
    Mvh Kevin
    • Anna : Vi har nu skickat E-post till din e-postadress med vilken du reg. ditt medlemskap här på forumet med ett mycket konkret och brådskande förslag. Var god läs e-post från fråga.syv.no.replay och LYCKA TILL!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,

    till och med det året när du fyller 19 år får du söka om till årskurs 1 på gymnasiet; senare - från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år, kommer du att "tillhöra" komvux. Med gymnasial utbildning sedan innan, är det ofta mycket svårt att få plats på komvux-yrkespaket (detta för att komvux är tvungen att prioritera sökande med kort tidigare utbildning, dvs de utan gymnasiekompetens). Av den anledning kan det vara en bra idé att söka till gymnasiets yrkesprogram nu - under våren 2019 - så att du har en chans att bli antagen till hösten 2019.
    Du söker under Omvalsperioden och med dina "gamla" grundskolebetyg konkurrerar om plats. Förhoppningsvis, kommer du in och kanske t om ska kunna klara utbildning på ett yrkesprogram på kortare tid än 3 år (om du kan uppvisa godkända betyg i kärnämnena som svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunkskap, rel.kunskap och idrott och hälsa 1). Om du vill försöka bli klar snabbare än på 3 år, råder jag dig i första hand söka till LÄRLINGSUTBILDNINGEN där man läser yrkeskurser på en arbetsplats. Dessutom har gymnasiala lärlingar rätt att få extra lärlingsersättning (1.000 kr per månad, utöver den vanliga studiehjälpen), om man får lärlingskontrakt: om du kom in på ett högskoleförberedande gymnasieprogram, är du behörig till alla yrkesprogram. Som behörig ska du kunna få lärlingskontrakt och med det också den där extra-ersättningen; sedan gäller det att inte skolka för att inte förlora studiehjälpen och lärlingsersättningen. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Om du berättar i vilken stad du vill gå på gymnasiet, kan jag se vilka lärlingsutbildningar som erbjuds i din stad.
    Även om du söker till år 1, fortsätt läsa nu, som vanligt och försök få så många betyg du kan. Om du blir antagen till år 1 på en ny utbildning, kan du tacka Nej och stanna på din nuvarande utbildning (du har rätt att fortsätta på den utbildningen där du läser nu, förutsatt att du inte skolkar för mycket).
    vänligen

    ANNA

    Hej igen,
    så vitt vi vet, finns det idag 37 gymnasieskolor i Malmö som kommer ta in elever i år 1 till hösten 2019. Av dem erbjuds BA, bygg- och anläggningsprogrammet - på 6 st. skolor >>.

    Yrkesgymn.iMalmö >> erbjuder Lärlingsutbildning på i Husbyggnad & Måleri. Öppet hus på den skolan kommer äga rum 2 maj och 11 maj 2019.

    Framtidsgymnasiet-i malmö >> har flera olika yrkesprogram med lärlingsupplägg men ej bygg. Jag fick nu svar (per telefon) från den skolan, att, oavsett om det finns ledig plats eller ej, så tar de inte in så här sent på året - för att deras bedömning är att det är omöjligt att ta igen de förlorade månaderna inom yrkeskurser, även om det är lärlings-upplägg (för att läraren i skolan går först igenom de moment "i teori" som eleverna sedan ska testa på en arbetsplats att utföra - och sådana "moment" har de gjort väldigt många från augusti till mars... så det finns ingen möjlighet att ta igen det - är i alla fall den skolans bedömning).
    Det är alltså så att chansen att någon skola skulle ta in på ett yrkesprogram så sent som i mars - är extremt liten; sedan, om det händer, kommer det att krävas oerhört mycket både av dig, som elev, och av den mottagande skolans personal. Så, det kanske är inte någon bra idé att ens ställa den frågan till gymnasieskolorna, men du gör som du vill. Du kan fråga. Var beredd att du kan få Nej på alla skolor.

    Omval i Malmö - se info på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-malmö blir 25 april - 15 maj 2019. Du kan redan nu kontakta Antagningskansliet för att få inloggningsuppgifter till ansökningssida för att kunna göra gymnasieval. Det är inte alls farligt att få kontaktuppgifter till gymnasievalssida eller göra gymnasieval. Du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats och stanna kvar på din nuvarande utbildning.

    • : Hej Anna, tack för svar!
    • : Hej Anna, tack för svar! Jag vill gå i gymnasiet i Malmö. I grundskolan blev jag godkänd i alla ämnen, och även i alla kurser i åk 1 på gymnasiet.
    • Anna :

      jag ska nu skriva en utökning av mitt tidigare svar till dig. Men du kan, oavsett, kika på >> alla gymnasieskolorna i Malmö - det finns idag 37 st.

    • : Okej tack så mycket! Så det betyder att om jag bestämmer mig för att byta linje ock skola behöver jag börja i åk 1?
    • Anna : Om du vill byta till ett YRKESPROGRAM, så - i princip - JA. En liten-liten chans kan finnas att du skulle kunna hoppa in i pågående utbildning i år 1 nu, direkt, under våren... men för det måste en ledig plats finnas + att rektor på den mottagande skolan ska vara beredd att lägga extra-resurser för att hjälpa dig läsa ikapp (lärartid som kostar pengar). Det är i princip endast på en lärlingsutbildning som du skulle kunna hoppa in i en pågående utbildning, i år 1 alltså (inte i år 2).
    • : Okej, är det via min nuvarande skola jag ska gå tillväga eller den nya skolan vid intresse?
    • Anna :

      Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan. Jag förklarar där att chansen att hoppa in i pågående yrkesutbildning är Väldigt liten (i princip obefintlig) när vi redan är i mars...

    • Anna :

      Om din nuvarande skola erbjuder yrkesprogram, kan du givetvis fråga på din skola om du kan byta inom skolan. Om din nuvarande skola ej erbjuder yrkesprogram, då är det så att du måste söka till årskurs 1 till hösten. Sedan kan det hända att du skulle kunna, om du är mycket duktig och mycket motiverad att snabba på och bli klar på t.ex 2 år på ett yrkesprogram (med tanke på att du har godkända betyg i kärnämnena från årskurs 1); detta kan dock inte garanteras. Söker du till år 1, måste du vara beredd att läsa i 3 år. Från höstterminen det året du fyller 20 år kommer du, även om du läser på Gymnasiet, har rätt till Studiemedel (det ger 3.000 i bidrag i månaden för heltidsstudier). Fördelaktigt att läsa på gymnasiet (jämfört med komvux) är att du även har rätt till gratis böcker och åkkort (det får man inte på komvux; där betalar man själv för läroböckerna och får att ta sig till och från skolan och praktikplatserna).

    • Anna :

      Vi HAR NU skickat epost med ETT KONKRET FÖRSLAG - till din e-postadress som du reg.dig här på forumet med. Läs mailet och Lyka till!!! Vi håller tummarna!!! :)

    • : Tack så mycket för hjälpen Anna!
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer