Elin

    Hej, jag går just nu i ettan på teknikprogrammet. Matten har hittills inte alls gått som jag trott och därför tror jag att det finns en chans att jag måste byta. Risken blir dock att jag måste byta till åk 2 och då är min fråga: om jag inte får godkänt betyg i matte 1, vad händer då? Även om jag vill byta. På min skola läser teknik dubbelt så snabb matte som andra program på skolan och har även en högre ”svårighetsgrad”, alltså spår c. Innebär detta att jag isf måste göra ett kursprov för matte 1b (den linjen jag vill byta till) eller kommer detta göra att jag måste gå om helt, från åk 1? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det är inte, tyvärr, alls självklart att komma in i år2 på ngn gymnasieskola, även om du skulle haft alla godkända betyg från år1 från Samma gymnasieprogram...
    Finns det ingen plats i år2, då kan inte rektorn ta in.
    Vi råder dig söka till år1 till hösten 2020. Och att du nu gör ditt bästa i de kurser du läser nu och försöker få så många och så höga betyg du kan: fördelar är att du får mer Kunskap + om du kommer in i år1 till nästa läsår, kan du bli "uppflyttad" till år 2 eller i alla fall på ngt. sätt bli klar med gymnasiet snabbare än på 3 år på ett nytt program.
    ***
    Ditt förslag om att göra prövning (tenta av) matte 1a eller 1b kanske också kan bli aktuellt.

    Matten på teknikprogrammet och på naturvet.programmet läses i snabb takt och det är det avancerade spåret (c-spår) som gäller på TE och NA. Alltså, det är inte endast på din skola, utan på alla gymnasieskolor ...

    Om att gå om hela gymnasiet från början igen...
    Det finns fördelar i att gå om, t.ex så är du då ett år äldre med mer livserfarenhet och mer skolerfarenhet och kan då bättre ta tillvara på möjligheterna som utbildningen erbjuder: bl.a kan du få djupare kunskaper och högre betyg om du läser om kurserna.

    Om du absolut inte vill läsa på gymnasiet under längre tid, då behöver du hålla dig kvar på samma program och göra ditt bästa och i fall du ej uppnår kraven för exam.bevis, kan du komplettera efter gymnasiet - på komvux eller på en folkhögskola.